Recension: Harry Potter and the Philosopher's Stone

Titel: Harry Potter and the Philosopher's Stone
Serie: Harry Potter #1
Författare: J.K. Rowling
Förlag: Bloomsbury Childrens
Antal sidor: 332
Källa: Bokhyllan
Genre: YA, Middle Grade, Fantasy
Utgiven: 2014 (original: 1997)
Finns att köpa: Adlibris|Bokus
Betyg: 5 av 5


Om boken:

When a letter arrives for unhappy but ordinary Harry Potter, a decade-old secret is revealed to him that apparently he’s the last to know.
His parents were wizards, killed by a Dark Lord’s curse when Harry was just a baby, and which he somehow survived.
Leaving his unsympathetic aunt and uncle for Hogwarts, a wizarding school brimming with ghosts and enchantments, Harry stumbles upon a sinister mystery when he finds a three-headed dog guarding a room on the third floor.
Then he hears of a missing stone with astonishing powers which could be valuable, dangerous – or both.
An incredible adventure is about to begin!

Kort om vad jag tyckte om boken:

Den var lika fantastisk som första gången jag läste för flera år sedan och då var det dock på svenska (min lillasysters bok).

Anledningen till att jag valt att läsa om böckerna i Harry Potter-serien är dels för en rolig upplevelse under läsningens gång och dels för att jag faktiskt inte har läst dem på brittisk-engelska än trots jag har haft dem ståendes i min fina HP-hylla i sovrummet ett tag.

Att läsa böcker på originalspråk är något jag älskar att göra och gör det gärna om det är ett språk jag kan då böckerna är alltid bättre på sitt språk.


Om du mot någon förmodan inte har läst Harry Potter böckerna på brittisk-engelska så gör det för du blir inte besviken :)

Ett plus är att jag fullkomligt älskar dessa utgåvorna från Bloomsbury Childrens.

Kommentarer