Recension: Vita Spår

Titel: Vita Spår
Serie: Jana Berzelius #2
Författare: Emelie Schepp
Sidor: 348
Källa: Rec-ex (från förlaget i utbyte mot ärlig recension)
Köp här: Adlibris | Bokus |CdOn
Genre: Deckare
Utgiven: 2015
Betyg: 5 av 5

Från förlaget:

Ett X2000-tåg står stilla på Norrköpings centralstation i den kalla vinternatten. Ombord har en ung kvinna hittats död. Hennes fingrar är blodiga och från munnen droppar ett vitt skum. Det visar sig att kvinnan på tåget inte har rest ensam. Med sig hade hon en väninna som nu är spårlöst försvunnen. Vilka är kvinnorna? Och vad har hänt dem? 
Ett märkligt fall måste lösas och Jana Berzelius kopplas in som åklagare. Men det dröjer inte länge förrän fallet blir mer personligt än hon har tänkt sig. Återigen ställs hon öga mot öga med sitt dunkla förflutna. När kriminalkommissarie Henrik Levin och hans kollega Mia Bolander får upp ett spår förstår Jana att misstankarna riktas mot en person i hennes absoluta närhet. En man hon helst vill glömma, en man som vet för mycket om henne. För att skydda sitt förflutna måste hon hitta den misstänkte innan polisen gör det.

Mitt omdöme:

Detta var en riktigt spännande bok som jag inte kunde lägga ifrån mig. Vita Spår är en bra fortsättning på Schepps första bok Märkta för livet.
Nästan rakt igenom hela boken satt jag verkligen spänd och kunde göra några små ljud ifrån mig vilket för min del innebär att boken är väldigt bra skriven samt att inlevelsen finns där. Boken är lättläst och en riktig bladvändare.
Enda jag vill just nu är att ha en fortsättning på denna bok så att jag får veta vad som händer med bland annat Jana Berzelius och om det någonsin kommer att bli något mellan henne och hennes kollega Per.

Jag tycker någon regissör borde läsa dessa böckerna och kanske göra film på dem precis som man gjort på Jussi Adler-Olsens böcker.

Rekommenderar för: Gillar man Jussi Adler-Olsens böcker kan jag nästan garantera att man kommer gilla denna och första delen.


Rekommenderar inte för: Är man inget stort fan av deckare ska man kanske inte direkt ge sig på dessa två delarna fast vem vet man kanske kan komma till att gilla genren.

Kommentarer