Recension: Ensamma hjärtan och hemlösa hundar

Källa: BookBeat
Genre: Feelgood, Chick lit & Romance
Utgiven: 2012
Finns att köpa: Adlibris|Bokus
Betyg: av 5

Om boken:

Rachel Fielding har på kort tid lyckats försnilla ett glamoröst jobb på en pr-firma, en attraktiv pojkvän och en chic våning i centrala London. Hon är trettionio år och framtiden ter sig tämligen osäker. Men en dag får hon ett oväntat besked. Hon har fått ärva sin mosters hus på landet, hennes bordercollie och ett hundstall fullt med herrelösa hundar.

Med bävan flyttar Rachel dit men upptäcker att hon blir alltmer engagerad i sina fyrfota skyddslingar. Kanske beror det delvis på George, traktens buttre men rysligt attraktive veterinär ... Ensamstående tvåbarnsmamman Zoe kommer till Rachel för att lämna en liten valp för omplacering. Besöket resulterar i något helt annat än hon tänkt sig. Och Natalie lever i ett lyckligt men barnlöst äktenskap med Johnny. När Natalie förlorar jobbet bestämmer de sig för att tillfälligt ta hand om Bertie, en glupsk och egensinnig basset, vilket visar sig medföra en minst sagt överraskande förändring i deras liv ...

Vad jag tyckte om boken:

Efter många om och men har jag nu gett denna underbara feelgood roman som blev hyllad runt om när den släpptes vilket har gjort att jag velat vänta med den här.

Nu när jag har lyssnat på denna bok så förstår jag verkligen varför den har blivit så hyllad som den har blivit för den var verkligen underbar och Katarina Ewerlöf har en behaglig röst under bokens gång som gör att man kan lyssna en längre tid utan någon paus.

Språket är välskrivet och man märker det är riktat åt de äldre läsarna och inte helt och hållet för ungdomar (möjligtvis om man är 17 år). Ensamma hjärtan och hemlösa hundar lämnade mig med en liten tom känsla och att jag vill veta mer om karaktärerna man får möta, speciellt Rachel, Zoey och Natalie men även om hundpensionat.

Något mer jag gillar med boken är hur bra beskrivningar man får av karaktärerna och de olika platser som nämns. Jag har fått en jättefin bild på hur hundpensionatet kan ha sett ut och för mig så är både miljö- och personbeskrivningar väldigt viktigt att det är bra så man kan få bilda sin egen uppfattning under läsningens gång med hjälp av fantasin som man aldrig blir för gammal för att använda.

Gillar man böcker i feelgood genren och har av någon anledning missat denna bok så rekommenderar jag den verkligen till dig/er.