Recension: Väntarna

Titel: Väntarna
Serie: -
Författare: Cannie Möller
Förlag: Hoi förlag
Antal sidor: 247
Källa: Rec-ex (från förlaget i utbyte mot ärlig recension)
Genre: YA
Utgiven: 2017
Finns att köpa: Adlibris|Bokus
Betyg: 5 av 5

Om boken:

Allt börjar med ett brev. Ett brev som säger att Zahin inte får stanna i Sverige. Vart ska han ta vägen? Han kan inte åka tillbaka till Afghanistan. Det finns ingen för honom där, och han vill inte lämna Zara, som också har kommit till Sverige utan sin familj.
Zahins första reaktion är att fly, ut i skogen – som så många gånger förut. Men så den natten brinner flyktingförläggningen ner, och det lilla samhället Bergås och människorna som bor där blir aldrig mer desamma.
Några av de som engagerar sig är 16-åriga Mira och 31-åriga Morgan. Först vill de bara hjälpa de nyanlända och dem som arbetar på flyktingförläggningen så gott de kan, men snart växer även deras känslor för varandra, och blir svårare att förneka, trots åldersskillnaden. Men hur kommer Miras bror reagera om han får veta? Och är det möjligt att han hade något att göra med branden?
Inspirerad av de människor hon mött när hon arbetat som volontär på ett mottagningsboende har Cannie Möller skrivit en vacker, sorgsen och hoppfull roman om kärlek, om att vänta, och om att leva.

Kort om vad jag tyckte om boken:

Detta är en bok som jag sträckläste från början till slutet (lagom till när jag kom fram till jobb igår) då det var något som tilltala mig redan från första sidan och höll i sig till den sista sidan. Jag har tidigare inte läst något som Cannie Möller skrivit trots hon har gett ut över 20 ungdomsböcker så det var en positivt upplevelse och gjorde mig nyfiken på hennes andra böcker.

Händelseförloppet under bokens gång flöt på bra, den var välskriven, väldigt tilltalande ämnen och väldigt aktuell i dagens läge med alla ensamkommande barn som väntar på att få besked (efter att ha läst boken känner jag att jag har fått en ännu större förståelse till hur det känns att få besked om man ska få stanna eller bli tillbaka skickade).

Att författaren själv har arbetat som volontär och blivit inspirerad av dem hon har mött till att skriva denna bok gör att den blir ännu mer verklighetstrogen.

Jag rekommenderar denna bok till alla som gillar att läsa då jag tycker att alla borde läsa denna för att få en ökad förståelse.
Ett stort tack till förlaget som gav mig chansen till att få läsa denna fantastiska bok :)

Kommentarer