måndag 6 mars 2017

Recension: Grimmen

Titel: Grimmen
Serie: Pax #2
Författare: Åsa Larsson och Ingela Korsell
Illustratör: Henrik Jonsson
Förlag: Bonnier Carlsen
Antal sidor: 92
Källa: Rec-ex från förlaget (tack så oerhört mycket) och BookBeat
Genre: Kapitelbok, 6-9, 9-12
Utgiven: 2014
Finns att köpa: Adlibris|Bokus
Betyg: 4 av 5

Om boken:

Det finns ett hemligt, magiskt bibliotek under kyrkan mitt i Mariefred. Två väktare har vigt sina liv åt att skydda böckerna och den kunskap som vilar däri, men på ålderns höst behöver de hjälp och bröderna Alrik och Viggo är de utvalda.

Del två i serien tar vid precis där Nidstången, den första boken i serien, slutade. Alrik och Viggo får fullt upp när en best attackerar djur och människor i staden. Är det en hamnskiftare eller en varulv som går lös? Hur ska sådana bekämpas? Och kan man lita på häxmästaren som plötsligt dyker upp i Mariefred för att söka råd i biblioteket?

Lika beroendeframkallande som Harry Potter, lika blodisande som Hungerspelen. "PAX" har alla ingredienser av en modern nordisk klassiker.

Kort om vad jag tyckte om boken:


Boken är precis som den första delen en mysig ”läskig” bok för slukaråldern som jag tyckte passade perfekt att lyssna på under morgonpromenader med hunden innan jobb och beslutade att läsa klart under nattens gång när jag inte kunde sova.

Pax-serien är en väldigt populär barnbok som har älskat av många barn och jag kan förstå dem då den är lite läskig och spännande.
Språket i boken är välskrivet och flyter på bra.
Den har en väldigt bra handling och tilltalar både barn och vuxna vilket är roligt då man kan läsa den tillsammans med sitt barn samt prata om boken ihop.

Grimmen är en spännande fortsättning på första delen och jag har snart lyssnat klart på tredje delen i serien. 
Att både läsa och lyssna är en bra kombination när möjligheten finns men när jag hade kommit in en kort bit i boken hade bonussonen läst ut första delen och ville ha andra delen så jag fick ge med mig.
Ljudboken ligger på 2h och 49min och har en fantastiskt bra uppläsare som är ingen mindre än Morgan Alling (han som bland annat spelar Sunes pappa i de nya filmerna om Sune).


Jag rekommenderar dessa böckerna till barn och unga som gillar den här typen av spännande fantasy böcker samt även vuxna som är nyfikna på urban fantasy för barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar