torsdag 19 januari 2017

Recension: Utan ett spår

Titel: Utan ett spår
Serie: -
Författare: Elisabeth Akteus Rex
Förlag: Rex Förlag (hennes egna förlag)
Antal sidor: 208
Källa: Rec-ex från författaren (tack så oerhört mycket
Genre: Thriller/Spänningsroman
Köp här: Adlibris|Bokus
Utgiven: 2016
Betyg: 5 av 5


Om boken:

Petra och Mattias åker till Turkiet med sina tre barn i förhoppning att skaka liv i en relation som går på sparlåga. De hoppas att lite sol och semester ska få dem att komma närmare varandra.

Men semestern förvandlas snart till en mardröm när de en kväll upptäcker att deras yngsta dotter Alva, 2 år, är försvunnen. Petra och Mattias rasar ner i en mental avgrund när de ska försöka hantera chocken, samtidigt som de ska försöka förstå hur en polisutredning går till i ett land där de vare sig förstår kultur eller språk.

Relationen havererar, familjen splittras.

Petra slits itu, med starka skuldkänslor. Övertygad om att det är hennes fel att Alva är borta, på grund av hemligheter hon inte klarar av att erkänna. Knappt för sig själv. När polisutredningen står och stampar måste hon agera för att inte gå sönder själv. Det blir en kamp om liv och död och det enda som håller henne vid liv är hoppet om att en gång få krama sin lilla dotter igen.

Första meningen i boken: ”Tar du väskorna så tar jag ungarna?” Mattias muttrar bara något till svar och Petra suckar inombords.


Kort om vad jag tyckte om boken:

Ännu en gång har en av mina svenska favoritförfattare gjort det igen – hon har levererat en spännande bok som jag älskade och den är den bästa boken jag läst i år.

Jag älskar hur hon har lagt upp handlingen fram tills dottern försvinnande och hur spännande det har varit att läsa rakt igenom. Visst var mina misstankar rätt från början om vad som hade hänt men samtidigt kunde jag komma på mig själv att tvivla på att det faktiskt skulle vara så.


Jag rekommenderar verkligen denna thriller/spänningsroman till er som gillar denna genren eller funderar på att utöka sin läsning till mer än favoritgenren/genrerna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar