onsdag 7 oktober 2015

Recension: Du är aldrig ensam

Titel: Du är aldrig ensam
Original titel: Lock and Key
Serie: -
Författare: Sarah Dessen
Sidor: 462
Källa: Recensionsexemplar (Tack så mycket!)
Köp här: Adlibris | Bokus 
Genre: YA, 12-15,
Utgiven: 2015
Betyg: 5 av 5

Om boken:


Ruby Cooper förväntar sig alltid det värsta. Då slipper hon bli besviken. Och hennes liv vänds uppochner när hennes mamma en dag sticker hemifrån och lämnar kvar Ruby i det fallfärdiga huset de bott i. Ruby vill bo kvar, men eftersom hon är under arton får hennes storasyster vårdnaden om henne och hon måste flytta dit.

Det är bara det att systern lever ett helt annat liv än Ruby och hennes mamma gjort. Hon har gift sig rikt, hon bor i ett välbärgat, flott område, och hon skickar Ruby till privatskola. Men hur ska hon passa in?

Vad jag tyckte om boken:

Sarah Dessen är en av mina favoritförfattare i genren YA (Young Adult = Unga Vuxna) och jag har nog läst nästan allt av henne på engelska inklusive denna bok. Detta är dock första möjligen andra boken på svenska som jag har läst av henne då jag ville prova att se om jag skulle gilla boken även på svenska och givetvis gjorde jag det.

Handlingen i boken är bra och trots att jag redan hade läst den en gång innan så ville jag inte sluta läsa den när jag väl påbörjade den för så bra är den.
Normalt sett föredrar jag att läsa Sarah Dessens böcker under sommaren men då jag hamnade i en liten läs-svacka så var det perfekt att läsa denna bok nu.

Det jag gillar med denna bok är att vi får följa in i ett liv som är för mig okänt och hur Ruby Cooper utvecklas som person under läsningens gång samt de andra karaktärerna man stöter på och får följa.
Något jag mer gillar med boken är att det inte blir en snabb personlig utveckling hos huvudkaraktären tar tid och påbörjas inte förrän hon själv är redo för att acceptera sitt nya liv.
För att inte avslöja allt för mycket av boken så känns det som att jag borde avsluta här.

Rekommenderar för: Alla som älskar att läsa ungdomsböcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar