Bloggstafett + Recension: Jag, Earl och tjejen som dör




















JAG OCH EARL OCH TJEJEN SOM DÖR

Det här är den roligaste bok om döden du någonsin kommer att läsa. 

Det är en universellt accepterad sanning att high school suger. Hur är det ens möjligt att existera på ett sånt jävla skitställe? 
Första dagen på sista året har Greg Gaines äntligen räknat ut hur man överlever. Hans strategi är att smälta in. Hålla en sjukt låg profil. Den enda han umgås med är Earl. Tillsammans tillbringar de sin lediga tid med att spela in filmer. Ärligt talat är filmerna ganska usla, och Greg har inga planer på att någonsin visa dem för någon annan. Tills han lär känna Rachel. 
     Rachel har leukemi, och Gregs mamma har fått den vansinniga idén att Greg ska bli hennes vän. Att han kan ”göra skillnad i hennes liv” genom att ”muntra upp henne”. Trots att Greg knappt känner Rachel och vet att det är en totalt idiotisk idé så går han med på att försöka. 

Filmen Me and Earl and the Dying Girl hade premiär på Sundance Film Festival i januari 2015, där den fick stående ovationer, och vann i kategorierna Audience Award och Grand Jury Prize. 

Vad jag tyckte lite kort om boken:

Boken är en bra och rätt så rolig bok även om den handlar om ett sorgligt ämne som döden.
Samtidigt som boken handlar om ämnet döden så är det även om att börja om med sitt liv igen.

Det som jag gillar med boken är språket och karaktären Greg men även att den är i skriven som ett filmmanus i mellan åt vilket till en början störde mig en del men efter ett tag slutade jag störa mig på det och började gilla det mer och mer.

Jag ser framemot att se filmen snart och hoppas på att filmen kommer vara lika bra om inte lite bättre än boken vilket sällan inträffar men kanske i detta fallet.

Detta inlägg är en del i Bloggstafetten för boken.
Resterande deltagare som är kvar i bloggstafetten är följande:

Tisdag 27 oktober - Boktokig
Onsdag 28 oktober - Fantastiska berättelser
Torsdag 29 oktober - Old Adult Reads Young Adult
Fredag 30 oktober - The World I Live In
Lördag 31 oktober - Sagan om Sagorna
Söndag 1 november - I Heart Fantasy
Måndag 2 november - Bokentusiasten  - En bokblogg

Kommentarer