onsdag 16 september 2015

Recension: Lögner

Titel: Pretty Little Liars: Lögner
Serie: Pretty Little Liars  #1
Författare: Sara Shepard
Förlag: Modernista
Sidor: 224
Källa: Recensionsexemplar (Tack så mycket!)
Köp här: Adlibris | Bokus 
Genre: Tonår och Unga vuxna
Utgiven: 2015
Betyg: 3,5 av 5

Om boken:

För tre år sedan försvann Alison efter en övernattningsfest och har inte synts till sedan dess. Hennes vänner vid elitskolan i Pennsylvania sörjde henne, men i hemlighet drog de också en lättnadens suck: de bar alla på varsin hemlighet som bara Alison kände till. Nu har de nya hemligheter, smutsiga hemligheter som skulle kunna förgöra dem. När de så börjar få anonyma meddelanden och sms växer paniken. Har de blivit förrådda av någon i den egna kretsen? Eller ännu värre: Är Alison tillbaka.

Numera är TV-serien en megahit, men Pretty Little Liars började som Sara Shepards bästsäljande bokserie – och du missar verkligen något om du inte läser böckerna! Börja med Pretty Little Liars #1: Lögner som beskriver hur allt började, och upplev de beroendeframkallande äventyren tillsammans med Aria, Hanna, Emily och Spencer.

Vad jag tyckte om boken:

Detta är andra gången jag läser boken och tv-serien gillar jag väldigt mycket.
Bokserien och tv-serien skiljer sig rätt mycket åt vilket känns både bra och dåligt men idag hade jag inte velat att de skulle följt bokserien alls utan tv-serien har verkligen lyckats bra.
Jag valde att läsa om denna bok när jag såg hur snyggt bokomslaget var nu och samtidigt kände jag att det var dags för en omläsning nu när de ges ut på nytt (anmärkning: tidigare utgavs av B. Wahlströms).

Språket i boken är lätt förståeligt, lagom stor text och har en bra handling som lockar en från början till slut.
Jag tycker att det som gör boken bra är det mystiska (vem är det egentligen som skickar smsen?) och alla hemligheter som finns bland de fyra tjejerna. 
Fast jag redan hade läst boken innan (runt 5 år sedan) så kunde jag komma på mig själv med att tänka om hur det ska gå och vad som ska hända.

Vill man ha en lättläst och lite spännande ungdomsbok så rekommenderar jag denna till er andra som inte har läst boken men varit nyfiken på den efter att kanske ha sett serien.
Mitt tips är att om man har tittat på serien och ska nu börja läsa bokserien är att försöka stänga av sitt tänkande och att inte jämföra boken med serien.

Att boken har sålts i fyra miljoner exemplar är rätt förståeligt med tanke på all succé tv-serien har fått.
Nu hoppas jag på att Modernista kommer fortsätta med sin utgivning av PLL (Pretty Little Liars) och inte bara sluta efter några böcker som B. Wahlströms gjorde samt att omslagen och storleken på böckerna kommer att hålla i samma linje som denna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar