tisdag 12 maj 2015

Tematrio - Andra världskriget

Lyrans Noblesser har denna gången tänkt sig tematrio om 2:a världskriget så här skriver hon på bloggen: 
Vi hade ju Krig och Fred som tema på Kulturkollo förra veckan och jag hade planerat att skriva en del, som jag sedan inte hann få till. Lite i efterhand blir det därför tema Andra Världskriget i veckans trio. Berätta om tre romaner, filmer eller TV-serier som handlar om Andra Världskriget. 

1. Unbroken - Detta är en film som Angelina Jolie har både regisserat och producerat. 
Den är baserad på boken med samma namn av Laura Hillenbrand. 
Det är en riktigt bra film som jag rekommenderar och jag funderar på att läsa boken.

2. Surviving the Angel of Death: The True Story of A Mengele Twin in Auschwitz - Detta är en riktigt bra och intressant bok av Eva Mozes Kor.

3. På liv och död i andra världskrigets skugga av Kim M Kimselius - Detta är en bra, spännande och lite otäck bok för unga om andra världskriget.

5 kommentarer:

  1. Unbroken? Den lägger jag nu på min vill-se lista :)

    SvaraRadera
  2. Känner inte till någon av dessa - spännande - tack för tips! :)

    SvaraRadera
  3. Unbroken har jag fast på svenska då men de andra har jag inte läst.

    SvaraRadera
  4. Unbroken är jag lite sugen på att se :)

    SvaraRadera
  5. Har varken sett eller läst någon av dina.

    SvaraRadera