söndag 10 maj 2015

Recension: Valet

Titel: Valet
Bokserie: -
Författare: Elisabeth Akteus Rex
Förlag: Ordberoende Förlag
Sidor: 409
Källa: Rec-ex (från förlaget i utbyte mot ärlig recension, tack så mycket!)
Köp här: Adlibris | Bokus | CdOn
Genre: Erotisk
Utgiven: 2015
Betyg: 5 av 5


Från baksidan:

Passionerade nätter. Hemliga möten. Hett sex med älskaren. Men också ångest för att bli upptäckt och ett ständigt gnagande samvete gentemot maken och barnen.

Sara står inför ett vägskäl där hon måste välja; passionen eller tryggheten? Sara har ett bra liv tillsammans med sin man och sina barn. Som ekonomiskt oberoende borde hon njuta av livet. Istället kryper rastlösheten i henne och hon längtar hela tiden bort. Till den hemlige älskaren. Mannen hon känt länge och aldrig kunnat släppa.

Hon slits mellan passionen och det dåliga samvetet som alltid gnager. Rädsla för att bli upptäckt, smusslandet. Känslan av att vara en riktigt dålig människa. Hon kommer till en punkt när hon inser att hon måste göra ett val. Så hon väljer. Tre gånger. Tre olika slut. Händelserna vävs samman på ett sätt hon inte kunde tänka sig och får ödesdigra konsekvenser.

Valet är en välskriven erotisk roman i stil med Sliding Doors. En unik historia med tre olika slut, som handlar om att de val vi gör i livet får konsekvenser. Och att gräset inte alltid är grönare på andra sidan.

Vad jag tycker om boken:

När jag först hörde talas om att författaren till trilogin Dold Agenda, Naken Sanning och Mörk Avsikt skulle släppa en ny bok i en annan genre kände jag direkt att den måste läsas.
Direkt när jag hade hämtat boken påbörjade jag läsningen och den lästes ut natten till idag.

Valet är en bra och välskriven erotisk roman som inte påminner om någon annan roman i samma genre som jag har läst vilket jag gillar väldigt bra.
Språket i romanen är hårt precis som i hennes andra böcker och inte förskönas vilket är ett plus i kanten från min sida.
Personligen tycker jag att boken känns väldigt trovärdig vilket beror på hur berättelsen utspelar sig under bokens gång.
Romanen är till stora delen mycket erotisk men har även en del spänning i sig när det kommer till hur vissa saker skulle komma att sluta.

Att romanen är uppdelade i tre olika slut gör boken mycket intressant anser jag och att alla tre slut har olika konsekvenser är till stor del det som intresserade mig mest när jag väl kom till första slutet.

Jag tycker att Akteus Rex tar den svenska erotiska genren till en ny nivå och ser gärna att det blir fler böcker av henne i denna genren och stil.

Till Elisabeth Akteus Rex: Tack för att du skriver så fantastiskt bra böcker som gör att jag bara vill ha fler böcker av dig. 



Rekommenderar för: Alla som har läst hennes böcker om Emelie Thörnqvist och till er som antingen gillar den erotiska genren eller är nyfikna på den.

1 kommentar:

  1. Jag läser den just nu och jag definitivt inte sluta läsa den!
    Så jäkla bra!
    Kram Cissi

    SvaraRadera