måndag 18 maj 2015

Recension: Gangsterfarmor

Titel: Gangsterfarmor
Original titel: Gangsta Granny
Författare: David Walliams
Illustratör: Tony Roos
Förlag: B. Wahlströms
Sidor: 200
Källa: Rec-ex (från förlaget i utbyte mot ärlig recension)
Köp här: Adlibris | Bokus |CdOn
Genre: Kapitelbok, 9-12 år
Utgiven: 2015
Betyg: 5 av 5

Från förlaget:

Bens farmor är precis som vilken farmor som helst. Hon har vitt hår, löständer, hörapparat och lite skägg. Hennes tv är trasig, hon älskar att spela Alfapet och så luktar hon kål. När Ben hälsar på henne känns det som om tiden står stilla. Men en kväll hittar han en gammal kakburk full med halsband, örhängen, armband, ringar – diamanter! Ben inser att hans farmor kanske inte är så tråkig trots allt. Det verkar faktiskt som om hon är en riktig gangster. 

Vad jag tycker om boken:

Gangsterfarmor var först tänkt från min sida att jag skulle läsa den högt för prinsen men då han och hans pappa redan läste en annan bok påbörjade jag den själv med ett öppet sinne.
Boken är en rolig barnbok men den fick mig även att tänka till lite när det kommer till de äldre i sin omgivning, om hur man uppfattar dem och att man borde tänka lite på vad man säger om dem så de inte blir sårad.

Under läsningens gång bjöds det på många skratt och mot slutet av berättelsen även lite tårar men det kommer jag inte berätta om.

Redan från början var jag fast i boken speciellt efter följande meningar på första sidan: ”Hennes teve funkar inte, hon vill bara spela Alfapet och det stinker kål om henne!”
”Ärligt talat har pojken rätt, hon stinker kål”, nickade mamma medan hon i sista minuten lade på lite läppenna.
”Det där var inte precis till någon hjälp”,  muttrade pappa. ”Som mest kanske man kan ana en svag doft av kokta grönsaker kring min mamma.”

Nu hoppas jag inte att ni tror jag snott detta från bokbloggen Boktjuven då det verkar som om vi uppskattar samma saker i denna bok.

Förutom de hyfsat roliga meningar som gör boken till vad den är så måste jag även påpeka att Roos illustrationer är välgjorda och får boken till att bli komplett.

Rekommenderar för: Alla som vill läsa en rolig bok för sig själv, barn eller barnbarn om man har några. Gillar man David Walliams från Little Britain kan man säkert uppskatta denna bok också.


Rekommenderar inte för: Er som kan ha svårt att uppskatta en bra barnbok och om man inte gillar David Walliams för det kan kanske påverka vad man tycker om boken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar