Recension: Hon ville ju

Titel: Hon ville ju
Bokserie: -
Författare: Pernilla Gesén
Förlag: LL-förlaget
Sidor: 116
Källa: Rec-ex (från förlaget i utbyte mot ärlig recension
Köp här: Adlibris |Bokus|CdOn
Genre: Ungdomsbok/YA
Utgiven: 2013
Betyg: 5 av 5


Från baksidan:

Hon har inte ens märkt något.
Hon sover, vad är grejen?, säger han och rycker på axlarna.
Att sätta på någon som nästan är medvetslös.
Det är våldtäkt.
Teija säger orden långsamt.

16-årige Barzan drömmer om att förlora oskulden.
Han skulle kunna knulla vem som helst!
Hans kompis Leo har gjort det för länge sen.
På en fest får Barzan äntligen chansen.
Men tjejen är alldeles för full, det känns fel.

Efter festen är stämningen konstig.
Något hände, men vad?

Vad jag tycker om boken:

Jag tyckte boken var bra och läste ut den väldigt snabbt då jag absolut inte ville lägga ifrån mig den.
Den är bra skriven och Gesén fick mig att glömma bort ibland att det var en skönlitterär ungdomsbok som jag läste på grund av att den kändes verklighetsbaserad.

På både språket och karaktärerna märker man att den riktar sig till unga runt 14-15 men kan även läsas av yngre (beroende på mognad) och äldre.
Språket är rätt grovt i vissa sammanhang och karaktärerna går gymnasiet samt festar med alkohol vilket gör att den känns som en bok för unga runt 14-15, men allt handlar i och för sig om mognad.

Går man in på Geséns hemsida där hon har skrivit om boken kan man läsa om att hon hoppas på att de unga som läser boken både reflekterar över och diskuterar om vad som är och inte är en våldtäkt.
Efter att själv ha läst boken så hoppas jag också på att de får sig en tankeställning och vågar diskuterar kring ämnet våldtäkt, därav tycker jag att det är en perfekt bok att läsa i någon grupp eller liknande.

Rekommenderar för: Alla som inte har läst boken, oavsett ålder, då ämnet i boken faktiskt är så viktigt!


Rekommenderar inte för:  -

Kommentarer