torsdag 22 januari 2015

Recension: Ett mörkt förflutet


Boktitel: Ett mörkt förflutet


Författare: Nicole Löv


Utgivningsdatum: 2014-10-13


Förlag: Whip media


Antal sidor: 221


Källa: Recensionsexemplar från författaren i utbyte mot ärlig recension (tack så  oerhört mycket!)


Köp här: Adlibris|Bokus|


Genre: Deckare

Betyg: 3.5 av 5





Handling:



Den 10 november 1997 hamnar en flicka mitt i skottlossningen mellan två rivaliserande mc-gäng och får betala ett högt pris när hon skyddar sin stora kärlek.
Femton år senare faller ett barn offer för ett brutalt mordförsök och polisinspektör Johan Waltz kopplas in. Trots avsaknaden av bevis leder spåren snart till mc-gänget som var inblandad i skottlossningen 1997.
Isabell Sahlin är en stark och självständig kvinna med en hård yta. Ingen vet vilka mörka hemligheter som döljer sig under ytan eller vilket liv hon är på flykt ifrån.
Isabell och Johans vägar möts då hon kopplas in som psykolog i fallet som han utreder. Detta leder henne mot en oundviklig konfrontation med det förflutna. Men denna gång kan hon inte fly från sina demoner utan tvingas slåss för sin överlevnad.




Vad jag tyckte om boken:



Jag tyckte detta var en lite spännande bok och passade perfekt som första bok i spänningsutmaningen.

Att boken utspelar sig i Helsingborg var ett plus i kanten då jag själv bor 15 minuter bort från staden med tåg.



Som jag nämnde så tyckte jag att detta var en lite spännande bok och mycket beror på handlingen samt att mc-gäng är involverad.

Det faktum att Löv har valt att ha med mc-gäng i sin bok gör den ytterligare spännande och att man kan känna av lite från undervärlden.



Boken känns realistiskt och därmed verklighetstrogen vilket mycket beror på trovärdiga karaktärer, framförallt när det kommer till Isabell och Johan.



Precis som det finns saker som jag gillar med boken så finns det även saker jag inte gillar med den och i detta fall handlar det om språket.

Jag kan tycka att språket är bra men samtidigt var det lite jobbigt med lite osammanhängande meningar och lätta korrekturfel under läsningens gång.



Jag ser verkligen framemot att läsa fortsättningen som kommer ut under våren tror jag då boken lämnade mig med många frågor (väldigt positivt dock!)



Mest intressanta karaktär: Isabell, ni som har läst boken förstår säkert varför jag valde henne.



Bästa scen: När Isabell träffar Emily och hennes respektive samt ett intressant möte i slutet av boken som jag inte vill skriva ut då det kan förstöra lite av spänningen.



Kort smakbit: Explosionen som sekunden efter skar genom luften fick henne att hoppa högt. Kroppen reagerade omedelbart. Hjärtat dunkade så hårt i bröstet att det gjorde ont. Andningen blev jobbig och hela kroppen skakade okontrollerat. - s. 108



Rekommenderar för: Er som vill ha en lite spännande bok och inte stör sig på lite små fel samt även för er som bor i närheten av Helsingborg då det alltid är roligt att läsa lokala böcker.



Rekommenderar inte för: Er som först och främst som är riktiga språkpoliser och även för er som inte är typen som gillar att läsa denna sortens böcker.



Andra delar:

1.0 Ett mörkt förflutet

2.0 Vaken Mardröm






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar