söndag 4 januari 2015

En smakebit på søndag - 4 januari







Nu är det söndag vilket innebär att det är dags


för en smakbit och det är även den första smakbiten


för detta år.





Smakbiten kommer ifrån en författare som jag inte


har läst något av innan.










Om boken:





Andra världskriget är över och Claire Randall och hennes man reser till Skottland för att lära känna varandra igen efter krigsårens påtvingade separation. Vid en utflykt till häxringen Craigh na Dun hemsöks Claire av magiska krafter som ett viljelöst offer dras hon in i en klyfta i stenformationerna.



Tidsresan har börjat. Året är nu 1743. Claire är en främling i en oförsonlig tid. De skotska klanerna kämpar ett blodigt frihetskrig mot den engelska kungamakten. Claire misstänks vara engelsk spion och tas till fånga av klanen MacKenzie. Hon möter nu Jamie Fraser som blir hennes beskyddare och älskare. Mellan dem växer en passion som är starkare än tid och rum. Claire inser att Jamie är mannen hon väntat på i hela sitt liv. Med fruktan ser hon fram mot den stund då hon måste välja mellan honom och att återvända till sin egen tid ...





Min smakbit:





"Gör det ont nu?"


"Ja,"sa han korthugget.


"Utmärkt!" sa jag, ytterst uppretad nu. "Det är inte mer än du förtjänar.


Det kanske kan lära dig att inte fjanta omkring i landskapet och kidnappa 


unga kvinnor och m-m-mörda folk till höger och vänster och..."


Jag fick löjligt nog tårar i ögonen och tystnade för att återfå självkontrollen.





från sida 76.





Nyfiken på vad andra bokbloggare läser just nu så kolla


in detta inlägg hos den norska bokbloggerskan Flukten fra virkeligheten.

10 kommentarer:

  1. Den här gillade jag, fast det känns länge sen jag läste den.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten. Ha en fortsatt trevlig söndagskväll.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst Främligen och ett par delar till i serien men sen tröttnade jag. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Den här har jag planer på att läsa 2015...

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten! Tänkte jag skulle läsa författaren i år. ;)

    SvaraRadera
  6. Høres meget spennende ut! Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  7. Denne boken står på leselisten min, men jeg har ikke fått begynt på den. Jeg hører mye bra om den. Ønsker deg en fin kveld!

    SvaraRadera
  8. Läser den just nu och är inte speciellt glad i den och den verkar ta en evighet att läsa.

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Blir bara mer och mer sugen på denna författare.

    SvaraRadera
  10. Hört mycket bra om den här :)

    SvaraRadera