söndag 25 januari 2015

En smakebit på søndag - 25 januari







Nu är det söndag vilket innebär att det är dags


för en smakbit efter att ha tillbringat lite av dagen


med en härlig power walk på 9km med en kompis 


och hennes dotter i solen och sedan ett besök på stadens 


fina museum för lite lek :)










Om boken:





Skottland 1968 Paris 1744 



Claire Randall gav sin kropp och sitt hjärta till Jamie Fraser. Hon älskade den skotske klanledaren passionerat och bortom allt förnuft. Och hon älskar honom fortfarande hon kan inte glömma honom. Tillsammans reser de till Frankrike för att rädda Skottland från undergång. Deras mål är att hindra Bonnie Prince Charlie att få fram pengar till det tragiska fälttåget mot engelsmännen. De möter intrigerna vid Solkungens hov och

tvingas kämpa för sina liv och för sin kärlek. De tror att kärleken kan klara allt men Claire lämnar Jamie; hon överger sin älskade för att rädda deras ofödda barn. Hon måste vinna honom igen.





Min smakbit:





"Kom nu bara", sa hon enträget. "Oroa dig inte för din dam", hon kastade en värderande blick på min klänning, "för hon kommer inte att vara ensam särskilt länge."


"Det är just det jag är rädd för", muttrade Jamie för sig själv. "Kör till då, jag kommer strax." Han frigjorde sig för ett ögonblick från Annalises grepp och böjde sig ner över örat på mig.


"Om jag hittar dig i en av de där alkoverna, Sassenach, är din kavaljer en död man. Och vad dig angår ..." Hans hand ryckte ofrivilligt närmare svärdsbältet.


"Åh nej, inte alls", sa jag. "Du svor vi din egen dirk att du aldrig skulle ge mig stryk igen. Vad är det ädla stålet då värt, om jag får fråga?"


Ett motvilligt leende ryckte i hans läppar.


"Nej, jag ska inte ge dig stryk. Även om lusten finns ibland."





- från sida 147.








Nyfiken på vad andra bokbloggare läser just nu så kolla in här.

10 kommentarer:

  1. Det lät som en riktigt skön söndag. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  2. Jag började på Gabaldons serie men tröttnade efter ett par böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. så spänstigt! tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte väldigt mycket om den här när jag läste den. Det är den och första boken som jag har tyckt bäst om. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  5. Ja funderar fortfarande på om det är något för mig.

    SvaraRadera
  6. Var ju bra, att hon inte skulle få stryk IGEN... hmmm.

    SvaraRadera
  7. Hoppas boken är trevlig läsning!

    SvaraRadera
  8. Läste ut första delen för ett tag sedan och är väldigt osäker på om jag vill fortsätta med resterande delar.

    SvaraRadera
  9. De här böckerna vill jag läsa om nån gång. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera