En smakebit på søndag - 11 januari







Nu är det söndag vilket innebär att det är dags


för en smakbit och det är även den första smakbiten


för detta år.





Smakbiten kommer ifrån en författare som jag nyligen


har upptäckt att jag verkligen gillar.










Om boken:





Skottland 1968 Paris 1744 

Claire Randall gav sin kropp och sitt hjärta till Jamie Fraser. Hon älskade den skotske klanledaren passionerat och bortom allt förnuft. Och hon älskar honom fortfarande hon kan inte glömma honom. Tillsammans reser de till Frankrike för att rädda Skottland från undergång. Deras mål är att hindra Bonnie Prince Charlie att få fram pengar till det tragiska fälttåget mot engelsmännen. De möter intrigerna vid Solkungens hov och
tvingas kämpa för sina liv och för sin kärlek. De tror att kärleken kan klara allt men Claire lämnar Jamie; hon överger sin älskade för att rädda deras ofödda barn. Hon måste vinna honom igen.





Min smakbit:





Roger Wakefield stod mitt i rummet. Han kände sig inringad. Det var en berättigad förnimmelse i så måtto att han var inringad av bord som dignade under skräp och minnesanteckningar, av tunga möbler i viktoriansk stil, komplett med antimakassar, plysch och afghanfiltar. Han var inringad av små flätade mattstrumpar som låg utströdda på renskurade golvplankor och slugt väntade på ett tillfälle att glida sin väg under en omisstänksam fot, inringad av tolv rum fulla av möbler och kläder och papper. Och så böckerna - gode Gud, böckerna!





- från sidan 11 i boken





Nyfiken på vad andra bokbloggare läser just nu så kolla


in detta inlägg hos den norska bokbloggerskan Astrid Terese .





(Bokrecension på första delen i denna serien kommer att komma inom kort!)




Kommentarer

  1. Tycker verkligen att det låter som en serie för mig, men jag har inte kommit igång och läst den ännu. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  2. den där verkar vara något för mig! sista meningen är ju rena hullingen! och antimakasser och plysch...
    många talar ju om Gabaldon, men jag har aldrig läst något av henne.
    tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Jeg har den første i serien, (Reisen begynner) men de er ikke å få tak i mer på norsk, så det stopper vel der, men jeg vet det har kommet lydbøker på den andre.. Finnes de på svensk i butikken? Takk for smakebiten.:)

    SvaraRadera
  4. Jag är väldigt sugen på att läsa den serien och se tv-serien som bygger på böckerna. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Jag har funderat av och an på att läsa den, men väldigt många och tjocka böcker.

    SvaraRadera
  6. Jag gillade den här skarpt :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Jag läste de första delarna i serien men tröttnade sen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Läste precis första delen i den här serien och vet inte riktigt om jag ska fortsätta. Den var inte alls vad jag förväntade mig.

    SvaraRadera
  9. Ukjent bok for meg. Takk for smakebiten

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Läste den inte så noga, för jag tänkte ge mig på första boken i serien snart och är rädd för spoilers ;-)

    SvaraRadera
  11. Herlig smakebit! Har prøvd å lese bøkene, men har funnet ut at tv-serien passer best for meg :)

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten. Jag är jättesugen på att läsa något av denna författare.

    SvaraRadera
  13. Ni är många som verkar gilla Gabaldon. Drar mig lite för att börja på en så omfattande serie, men motståndet börjar brytas ner :)

    SvaraRadera
  14. Hade inte böckerna varit så tjocka så kanske jag hade läst, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. Åh, den här serien gillade jag verkligen när jag läste den! Det fanns inte så många böcker då (4-5?), så jag funderar på att läsa om och läsa hela.

    SvaraRadera
  16. Hørt om denne forfatteren tidligere, og søsteren og moren min leser Outlanderserien for øyeblikket. Litt surt at de norske bøkene ikke er i salg lenger, men krysser fingre for at mer blir fremover. Vet at alle bøkene hennes er oversatt til svensk, så dere er heldige :D

    takk for smakebiten!
    - Siri

    SvaraRadera

Skicka en kommentar