En smakebit på søndag - 21 december







Nu är det söndag vilket innebär att det är dags


för en smakbit.





Smakbiten kommer ifrån en författare som jag inte


har läst något av innan.










Om boken:





En tidig majmorgon hittas en ung man död i ett dike intill Göta kanal. Han är naken, men kroppen bär inga synliga spår av våld och när Malin Fors och hennes kollegor anländer till platsen råder en märklig tystnad. Det är som om alla röster har dämpats.



Mannen identifieras snart som Peder Åkerlund, före detta Sverigedemokrat, utesluten ur partiet på grund av sina rasistiska uttalanden men numera omvänd. Det visar sig att han har blivit mördad. Och när den 16-åriga Nadja Lundin samma kväll anmäls saknad, troligtvis bortförd, finns tecken som tyder på att de båda fallen hänger samman.



Men har offren något gemensamt? Varför har de valts ut? Efterhand börjar Malin Fors inse att de har att göra med någon som leker med polisen, som talar via mord och inte tänker låta sig tystas. Vad är det han eller hon vill säga? Det är bråttom att hitta ett svar. Nadja Lundin kan fortfarande vara vid liv.





Min smakbit:





Hon öppnar ett av breven. Tar papperet ur kuvertet och viker upp det,


och mot henne stirrar en photoshoppad bild av Peder Åkerlund. Hans


huvud är avhugget och under bilden står det en massa arabisk skrift som


Elin inte kan tyda.





" Kan du arabiska?" ropar hon bort till Waldemar.


Han fnyser.


"Jag skulle hellre börja böga än lära mig arabiska."


Sedan ropar hon till teknikern:


"Simon. Du bör ta de här breven."


- från sida 52-53.





Nyfiken på vad andra bokbloggare läser just nu så kolla


in detta inlägg hos den norska bokbloggerskan Flukten fra virkeligheten.

Kommentarer

  1. Låter spännande! Jag har läst några av de tidigare delarna, har inte hunnit till denna än :-) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Har ikke lest noe av Kallentoft før men jeg har planer om å ta fatt på disse bøkene, tusen takk for smakebiten :-) Ha en fin kveld:-)

    SvaraRadera
  3. har läst ett par deckare av Mons Kallentoft tidigare, men här kände jag inte till. tack för tipset! och god jul!

    SvaraRadera
  4. Jag har läst hela serien, tycker den är rätt bra.

    SvaraRadera
  5. Takk for spennende smakebit. Jeg har lest den første av Mons K, Midtvinterblod. Veldig bra!

    SvaraRadera
  6. Jag har ganska många av Kallentofts böcker som skall läsas framöver. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Ligger lite efter i den här serien, har inte läst Vattenänglar än, men kanske kommer jag till Jordstorm så småningom :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar