Recension: Märkta för livet


Boktitel: Märkta för livet


Originaltitel: -


Serie: Jana Berzelius 


Författare: Emelie Schepp


Utgivningsmånad: 2014-09


Förlag: Wahlström & Widstrand


Antal sidor: 340


Källa: Recensionsexemplar från förlaget i utbyte mot ärlig recension (tack så mycket!)


Köp här: Adlibris|Bokus|CdOn


Betyg: 5 av 5


Genre: Deckare, Thriller





Handling:



En sommardag 1991 vaknar nioåriga Jana Berzelius upp på ett sjukhus. Hon har inget minne av vem hon är eller var hon kommer ifrån.

Tjugoett år senare får hon, som framgångsrik åklagare, uppdraget att leda förundersökningen i det uppmärksammade mordet på Hans Juhlén, verksamhetschef på Migrrationsverket i Norrköping.

Tillsammans med kriminalkommissarie Henrik Levin och kriminalinspektör Mia Bolander inleder Jana Berzelius ett intensivt arbete med att lösa fallet. Men utredningen tar en oväntad vändning när ännu ett lik hittas. Denna gång är det en pojke. Och ju mer Jana gräver i den döda pojkens bakgrund, desto närmare kommer hon sanningen om sin egen. Och hon möter en historia mörkare och blodigare än hon någonsin kunnat föreställa sig.





Vad jag tyckte om boken:





Detta var en riktigt bra och spännande bok som jag valde att ha som i tågbok i fredags och jag kan meddela att det var svårt att lägga ifrån sig den samt låta den vara under helgen.

Språket är bra och handlingen flyter på i ett nafs fast jag som inte kom ihåg vad boken skulle handla om tyckte först det blev lite krångligt med att läsa om en liten flicka mitt i allt men det klarnade upp sig väldigt fort.



Märkta för livet är en av de bästa deckarböcker som jag har läst och jag ser verkligen framemot när andra delen kommer så jag kan få läsa fortsättningen.



Det jag tyckte om bäst med boken var huvudkaraktären Jana Berzelius och att man fick ta del av hennes förflutna samt återkoppling till några karaktärer som jag under bokens gång har varit lite nyfiken på. 

Även kriminalinspektören Mia Bolander var en karaktär som jag blev lite nyfiken på då det känns som där kan vara någon intressant och hemlig last till varför hon är som hon är. 



Är man sugen på att läsa en spännande bok så är detta verkligen en bok som ska plockas upp och läsas i då ni lär säkert inte bli besvikna.



Här nedanför kan ni se trailern till boken:











Kommentarer