Recension: Kvinnan i rummet


Boktitel: Kvinnan i rummet


Originaltitel: Kvinden i buret


Serie: Avdelning Q 


Författare: Jussi Adler-Olsen

Uppläsare: Stefan Sauk


Utgivningsdatum: 2014-10-01


Förlag: StorySide


Längd: 12 timmar


Källa: Recensionsexemplar från förlaget i utbyte mot ärlig recension (tack så mycket!)


Köp här: Ljudbok: Adlibris|Bokus |CdOn

Pocket: Adlibris|Bokus|CdOn


Betyg: 5 av 5


Genre: Deckare





Handling:



Hyllad dansk succédeckare!

En vacker vinterdag försvinner den unga och lovande politikern Merete Lynggaard spårlöst. Medierna kastar sig över fallet och börjar spekulera vilt om allt ifrån självmord och mord till kidnappning och frivilligt försvinnande. Polisen inleder en stor utredning men Merete är som uppslukad av jorden.



När kriminalinspektör Carl Mörk så småningom får ansvaret för utredningen börjar det hända saker. Snart är Mörk och hans assistent Hafez el-Assad en hänsynslös förbrytare på spåren. Hittar de galningen innan det är för sent? 



Kvinnan i rummet är Jussi Adler-Olsens första bok i sviten om Avdelning Q, en enhet för ouppklarade brott inom Köpenhamnspolisen. Noggranna beskrivningar förankrar berättelserna i en verklighet som ibland är ryslig - och för de hyggliga poliserna, farligt oförutsägbar.





Vad jag tyckte om boken:





Detta var en väldigt spännande deckare som även finns på filmen där även den var spännande, dock lika spännande som boken.



Jag valde att lyssna på denna för ett bra tag sedan men har glömt bort den lite så nu när jag har börjat pendlat tog jag upp ljudboken igen och idag blev den färdiglyssnad på. 

Uppläsaren är som nämnt längre upp i informationen skådespelaren Stefan Sauk och jag tyckte han var en fröjd att lyssna på.

Han läste med en trevlig inlevelse och fick en fängslad direkt (även om jag glömde bort den lite) vilket jag anser är väldigt viktigt när det kommer till att lyssna på ljudbok. 

En ljudbok kan bli väldigt tråkig om uppläsaren inte gör ett bra jobb ifrån sig och jag tycker faktiskt det är lite trist att jag inte har de andra delarna som ljudböcker (får nöja mig med att läsa dem för mig själv tyst).



Gillar man böcker och filmer som till exempel Beck och Wallander så lär man definitivt gilla denna bok. 

Boken rekommenderas verkligen och likaså filmen som ni kan se en trailer på här nedanför.



Kommentarer