Recension: Vecka 36 och I stället för dig







Om
boken:


Sommarsäsongen i
det lilla fiskeläget Brantevik är över för den här gången. För familjerna
Winter och Malm har det varit en regnig semestervecka och stämningen är inte på
topp. De bästa vännerna Johanna och Agnes är båda gravida och inom några få
veckor kommer de att vara mammor.




I ett försök att
ändå avsluta vistelsen på ett bra sätt bestämmer sig paren för att gå och
sjunga karaoke på den lokala hamnkrogen. Men något går fruktansvärt fel och på
morgonen när de andra vaknar är Agnes borta.




Agnes försvinnande
blir veckans stora nyhet och polisen och media arbetar var och en på sitt håll
för att finna en lösning på gåtan. Men det blir en kamp mot tiden och allt tar
en oväntad vändning när en död kvinna hittas uppspolad på en strand.





Vad jag tyckte om boken:


Detta var en bok
som jag varit nyfiken på ett bra tag men inte velat läsa den då deckare har
inte tilltalat mig direkt, men nu äntligen har det vänt.


Vecka 36 är en
riktigt spännande bok som inte tog lång tid att komma in i då den får läsaren
att vilja veta hela tiden hur det kommer att gå för Agnes. Språket är väldigt
tilltalande och händelseförloppet fick mig att sitta med en grop i halsen
emellan åt då det kändes som att allting hade kunnat hända i verklighet.


Detta verkar vara
en roman som du antingen älskar eller hatar om man går in och läser de olika
recensionerna på Goodreads där det bland annat pratas om att den skulle vara
förutsägbar vilket jag inte riktigt håller med om men det kanske bara beror på
att jag är ovan vid att läsa deckare.


När jag läste ut
Vecka 36 ville jag bara påbörja fortsättningen och det gjorde jag också.




















Bokens betyg: 5
av 5





































Om I stället för dig:




Det har gått sexton
år sedan en gravid kvinna försvann i Brantevik. I dag är fallet nedlagt fastän
ingen egentligen vet vad som skedde den där fruktansvärda sommarveckan.
 



Det
har gått sexton år sedan Agnes blev bortförd, inlåst och tvingad att föda sitt
barn i en mörk källare, mitt i det skånska sommarparadiset Brantevik. Pojken
hon födde slets ur hennes armar i samma sekund som han tog sina första andetag.
Vad som hände med honom efter det är ett mysterium som polisen aldrig lyckats
lösa.




I dag
lever Agnes ett till synes fridfullt familjeliv i Bromma med sin man och deras
dotter Nicole, som nu är arton år gammal. Men det Agnes inte vet är att hennes
man bedrar henne och att Nicole har rest till Brantevik för att ta reda på
sanningen om henne sin bror.


Men
det är fler personer med anknytning till fallet som återvänt till det lilla
fiskläget och när Nicole väl förstår vad hon gett sig in i är det för sent att
dra sig ur.





Vad jag tyckte om
boken:





Detta var en spännande fortsättning på Vecka 36 där man får
följa Agnes liv och hur hon hanterat det som hänt. Man får även följa med i
Agnes mans liv och även hennes bästa väninnas liv som inte längre är detsamma.





I början av boken är den inte så spännande utan det är först
när Nicole återvänder till Brantevik för att ta reda på vad det är hennes
föräldrar försöker dölja om hennes bror. Under vistelsen i Brantevik kunde jag
komma på mig själv att sitta helt spänd och när det var dags för att sova kunde
jag verkligen inte lägga den ifrån mig så den lästes ut samma dag som den
påbörjades.





Precis som med Vecka 36 så är detta en bok man antingen älskar
eller hatar och jag måste säga att jag älskar verkligen denna bok.







Bokens betyg: 5 av 5

Kommentarer