Recension: Orange Is The New Black - mitt år i ett kvinnofängelse


Boktitel: Orange Is The New Black: Mitt år i ett kvinnofängelse


Originaltitel: Orange Is The
New Black: My year in a women’s prison


Serie: 


Författare: Piper Kerman


Utgivningsmånad: 2014-03


Förlag: Norstedts


Sidor: 346


Källa: Recensionsexemplar från förlaget i utbyte mot ärlig recension
(tack så jättemycket!)


Köp här: Adlibris|Bokus |CdOn


Betyg: 5 av 5





Från baksidan:





Piper
Kerman är nyförlovad och lever ett framgångsrikt hipsterliv i New York när
polisen plötsligt ringer på dörren. Hennes förflutna har hunnit ikapp henne.
Tio år tidigare var hon en kicksökande tjej som hjälpte sin dåvarande flickvän
att smuggla drogpengar till Europa. Nu döms hon till ett femton månader långt
straff i det ökända kvinnofängelset i Danbury. När hon kliver i den orangea
overallen har hon ingen aning om vad som väntar henne.





I
Orange is the new black får vi möta stenhårda affärsuppgörelser, raffinerat
maktspel och drömmar som gått i kras. Men även en oväntad medkänsla i en brokig
grupp kvinnor som alla lyfts ur sitt sammanhang och hamnat i en helt osannolik
miljö.





Piper
Kermans självbiografi har i Sverige framförallt blivit känd genom den hyllade
tv-serien med samma namn. Du som sett den bjuds i boken på massor av extra
kuriosa och överraskningar!





Vad jag tyckte om boken:





Jag
har inte tidigare sett serien då jag ville läsa boken först innan. Boken är
fullkomligt älskvärd och handlingen har gjort att jag suttit helt inne i den
flera dagar. Den hade lätt kunnat läsas ut på någon dag men då den var så bra
ville jag inte att den skulle ta slut så fort. Efter att jag läste ut boken
valde jag att se några få avsnitt av serien men ärligt talat så tycker jag att
boken är så mycket bättre.





Språket
är bra, den är välskriven och den fick mig verkligen att känna något för Piper
Kerman under bland annat hennes tid i Dansbury. Något mer som är bra med boken
är att den ger en intressant blick in i fängelsemiljön i USA och hur den
fokuserar lite mer på byråkratin i amerikanskt fängelse och fångarnas liv till
skillnad från serien skulle jag våga påstå efter bara ha sett tre avsnitt.

















































Gillar
man serien så tycker jag att man borde läsa boken också och funderar man på att
se tv-serien så rekommenderar jag att läsa först sen titta. Något jag vill
påpeka är att jag känner mig lite besviken på valet av skådespelare till vissa
av personerna som till exempel Jason Biggs som ska spela Pipers fästman då det
inte alls var så jag fick upp honom när jag läste boken. 

Kommentarer