tisdag 7 oktober 2014

Recension: Nikkis dagbok #3


Boktitel: Nikkis dagbok #3: Berättelser
om en (inte så) talangfull popstjärna


Originaltitel: Tales from a Not-So-Talanted Pop Star


Serie: Nikkis dagbok/Dork
Diaries


Författare: Rachel Renée Russell


Utgivningsmånad: 2014-09-04


Förlag: Modernista


Sidor: 320


Källa: Recensionsexemplar från förlaget i utbyte mot ärlig
recension (tack så mycket!)


Köp här: Adlibris|Bokus |CdOn


Betyg: 4 av 5


Genre: 9-12, Barn- och Ungdomslitteratur,


Från:
9+














Handling:





En dagbok för alla mina fans fast för tjejer!

Nu på väg att bli
storfilm i Hollywood


»En fullträff för
unga humorfans!« BELINDA GRAHAM, TIDNINGEN KULTUREN




I Nikkis dagbok #3:
Berättelser om en (inte så) talangfull popstjärna får vi följa fjortonåriga
Nikki Maxwell som i text och teckningar skildrar sitt dagliga liv med alla dess
utmaningar.


Hon skriver om sina
vänner, förälskelser, om sin familj och om att lyckas eller inte lyckas bli
popstjärna.


Nikkis dagbok är
utformad som en dagbok och rikt illustrerad med teckningar och seriestrippar.



RACHEL RENÉE
RUSSELL är en amerikansk advokat som föredrar att skriva barnböcker framför
juridiska resuméer. Hon bor för närvarande i Michigan. Berättelser om en (inte
så) talangfull popstjärna är den tredje boken i den storsäljande Nikkis
dagbok-serien.





Vad jag tyckte om boken:





Detta
är en bok i samma stuk som Dagbok för alla mina fans då vi har en
dagboksskrivande karaktär vars dagbok innehåller mycket text och ritade bilder.
Trots likheten så har en del sågat serien om Nikki men jag är inte en av dem.


Tvärtom
jag gillar böckerna i Nikkis dagbok och av de jag har läst och som finns
utgivna på svenska så är denna snäppet bättre än de två första. Den har bjudit
på mycket skratt speciellt vid vissa delar av berättelsen och samtidigt har den
lyckats förmedla känslorna tydligt gentemot en viss karaktär i boken väldigt
bra.





Personligen
så skulle jag nog våga påstå att många unga tjejer kan känna igen sig antingen
i Nikki (med vissa undantag) eller i andra karaktär och kan vara därför att den
har blivit så populär bland de yngre läsarna.







Jag
rekommenderar denna till alla, vuxna som barn, som har läst och gillar Jeff
Kinneys bokserie Dagbok för alla mina fans men även till er som vill ha något
lättläst och roligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar