torsdag 2 oktober 2014

Recension: Britt-Marie var här


Britt-Marie var härBoktitel: Britt-Marie var här


Originaltitel: -


Författare: Fredrik Backman


Utgivningsdatum: 2014-10-02



Sidor: 362


Källa: Recensionsexemplar från förlaget i utbyte mot ärlig
recension (tack så mycket!)


Köp här: Adlibris|Bokus |CdOn


Betyg: 5 av 5


Genre: Skönlitteratur










Handling:





En roman om förälskelse, andra chanser och att
sparka på det som rullar.




Britt-Marie är
faktiskt inte passivt aggressiv. Det är bara det att smuts, repor och felaktigt
organiserade besticklådor får henne att skrika på insidan. Hon har just lämnat
ett 40-årigt äktenskap och liv som hemmafru, och det enda arbete hon kan få
finns i Borg, ett finanskrisdrabbat litet samhälle vid en väg där allt utom den
ölstinkande pizzerian är nedlagt eller till salu. Britt-Marie avskyr fotboll,
Borg har inget annat än fotbollen kvar. Det är sannerligen inte början på en
underbar vänskap.




Men när byns
ungdomslag behöver en tränare så desperat att de till slut är redo att ge
jobbet till vem som helst, då bryr de sig inte om petitesser som att hon
absolut inte vill ha det. När Britt-Marie dessutom blir utbjuden på dejt av en
polis och bryter handen i ett solarie finns det ingen återvändo.




Britt-Marie var här är en
kärlekshistoria och en kärleksförklaring. Om en kvinna som väntat ett helt liv
på att hennes ska börja, och om samhällen vid vägar där fotboll och pizzerior
är det sista som överger människorna.





Vad jag tyckte om boken:





Backman
har gjort det igen och med det menar jag att han har lyckats med att få mig
älska hans nya bok. Jag har tidigare läst En man som heter Ove och Min mormor hälsar och säger förlåt som jag älskade så när jag såg att han skulle släppa en
ny bok kom suget direkt efter den.


Romanen
innehåller en bra berättelse som fick mig till att skratta några gånger och
huvudkaraktärens personliga utveckling är intressant att följa. Visst
innehåller den en kärlekshistoria men jag skulle nog påstå att det är mer
fokuserat på Britt-Maries utveckling och livet hon påbörja i Borg.





Har
man läst Min mormor hälsar och säger förlåt så känner man igen Britt-Marie därifrån
och då jag kände hon var en liten annorlunda ”person” blev jag glad över att ha
lärt känna henne bättre.


Jag
rekommenderar denna bok till alla och även de övriga två romanerna jag har
nämnt då jag tycker de är fantastiska.





Skulle
jag sätta böckerna i någon favorit ordning hade ordningen sett ut så här: Min mormor
hälsar och säger förlat, Britt-Marie var här och En man som heter Ove.







Hur
skulle er ordning se ut om ni har läst dessa tre?

4 kommentarer:

  1. Jag var så glömsk så trots att jag läst Min mormor så glömde jag bort att jag mött Britt-Marie förut!
    Jag skulle sätta dem i ordningen Ove, Mormor och Britt-Marie. Men alla är bra!

    SvaraRadera
  2. Britt-Marie har jag beställt från förlaget och väntar med spänning på.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  3. Den här vill jag också läsa! Av de två andra gillar jag Ove bäst.

    SvaraRadera
  4. Ove Ove och Ove sen Britt-Marie , Mormor läste jag inte ens ut

    SvaraRadera