fredag 31 oktober 2014

Kuslig barnbok till Halloween


Boktitel: Röda spår


Originaltitel: -


Serie: -


Författare: Katarina Genar


Utgivningsmånad: 2014-09


Förlag: Bonnier Carlsen


Sidor: 105


Källa: Recensionsexemplar från förlaget i utbyte mot ärlig recension
(tack så mycket!)


Köp här: Adlibris|Bokus |CdOn


Betyg: 4 av 5


Från: 10+





Handling:





Sommarlovet
står för dörren men Samuel känner inget lyckopirr. Det enda han kan tänka på är
veckor av ensamhet när kompisarna har åkt på seglarsemester. Utan honom. Men en
liten lapp på anslagstavlan på Konsum ändrar allt. Inom ett par dagar är Samuel
på väg på sitt livs resa till ett gammalt hus bortom skogen, långt ifrån
närmsta granne …





Vad jag tyckte om boken:





Detta
är första boken av Katarina Genar som jag har läst och jag är verkligen inte
besviken. Den är ganska kort och lättläst.


Språket
i boken är välskrivet och tydligt för barn från kanske 10 år baserat på
handlingen men finns säkert yngre som hade klarat att läsa den. Boken är bra
och läskig samtidigt som den är lite spännande om man tänker utifrån den tänkta
läsaren.


Av
vad jag har förstått så har Katarina Genars tidigare böcker haft inslag av det
övernaturliga och det möter man även här.


Röda
spår skulle jag påstå vara en perfekt bok att läsa när det är Halloween med
tanke på det övernaturliga och lite kusliga man möts av.










































Boken
rekommenderar jag till de unga läsarna som är intresserad av denna typ av bok
men även till vuxna då jag upplever att även dem kan uppskatta den. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar