Sarah recenserar: Food junkie




Boktitel: Food junkie : livet, maten, döden


Originaltitel: -


Författare: Mons Kallentoft


Serie: -


Utgivningsdatum: 2013-10-16


Förlag: Forum


Sidor: 336


Källa: Min egen


Köp här: Adlibris|Bokus|CdOn


Betyg: 4.5 /5





 Handling:


Food junkie är en mörk, febrig, men alldeles hänförande
resa rakt in i hjärtat av matens och gastronomins universum.


Vi får följa författarens passionerade och maniska jakt
efter världens bästa matupplevelser, från rykande stånd med gatumat i Bangkok,
till femstjärniga krogar i NYC. Rastlöst drivande runt jorden berättar Mons
Kallentoft om rätterna, dryckerna, restaurangerna, människorna och smakerna som
får honom att spendera miljontals kronor och försaka nästan allt i jakten på
den ultimata smakkicken. I Food Junkie är gastronomi på liv och död, ett sätt
att fly och söka en sanning om sig själv.


Via vägen om munnen och magen blir berättelsen till en
gripande kärlekshistoria, en berättelse om att överleva, försöka hitta ett hem
i världen, och ett möjligt sätt att leva vidare, trots tillvarons svarta
underströmmar.


Food junkie är också en hyllning till de människor som
arbetar på planetens alla krogar. Något liknande har aldrig skrivits om
gastronomi. Den som vill följa med in i gastronomins hemliga rum och som söker
en fullödig guide till världens mest avancerade kokkonst behöver inte leta
längre.





Vad jag tyckte om boken:


Det var en ren slump att jag kom över denna bok, och jag är
otroligt glad att jag gjorde det. Kallentoft är en fantastisk författare som
inte räds för att säga vad han tycker och tänker.


Detta är en fantastisk berättelse om gastronomi, och hur
pass stor rörelse det faktiskt blivit i samhället. Samtidigt så är det en
inblick i en människas allra innersta.


Boken är skriven med sådan passion och ärlighet att man
inte kan annat än att fortsätta läsa, sida efter sida.


Språket i boken är felfritt och använt på ett sådant sätt
att oavsett vad du föredrar att läsa så vill bara ha mer och mer, precis som Kallentoft
beskriver att hans hela väsen vill ha av alla kulinariska upplevelser som bara
väntar på oss ute i världens alla hörn. Du som läsare får följa honom från
sjukhussängen i Sverige till Bali och allt däremellan. Jag som är gastronomisk
kock och allmänt en Foodjunkie, uppskattade att faktiskt få maten som äts i
boken beskriven för mig in i minsta detalj. 
Jag kan svära på att jag kände både smak och doft.


 Jag avslutar denna
recension med ett citat som Kallentoft använder i en intervju när han berättar om sina
barn. Jag tycker att alla borde ta till sig av det.




”Världen finns till för er, under ansvar. Så ut och ta för
er och var öppna för allt så kommer det till er”

Kommentarer