Recension: Rövardotter


Boktitel: Rövardotter


Författare: Jackie Ferm med Ola Brising


Uppläsare: Callin Öhrvall Delmar


Utgivningsdatum: April 2014


Källa: Recensionsexemplar från StorySide i utbyte mot ärlig
recension (tack så mycket!)


Köp här: Adlibris|Bokus |CdOn


Betyg: 4 av 5


Genre: Självbiografi





Handling:





Jackie Ferm har
gått från att arresteras som femåring till att klä av sig naken inför hela
svenska folket i dokusåpan Paradise Hotel. 


Som dotter till en av Sveriges mest
beryktade brottslingar Lars-Inge Svartenbrandt har hennes liv ständigt bevakats
av media.


Jackie Ferms uppväxt har varit utlämnad till
myndigheter och kärleksfulla brev från en psykopat. 


I Rövardotter berättar hon
om livet i en södertrasad familj, om övergrepp och missförhållanden i
fosterfamiljer och på behandlingshem, om att vara ensam och övergiven. 





Som en röd tråd genom hela hennes livsberättelse löper pappans brev och innerliga, men farliga kärlek. 


Utan honom hade hennes uppväxt aldrig blivit så katastrofalt sönderslagen och utan honom hade hon aldrig funnit styrkan att resa sig ur spillrorna av sin barndom.





Rövardotter handlar om att finna styrka i motgångarna och ta kontroll över livet.


Det är en självbiografi berättad av en riktig rövardotter som inte räds att blotta familjehemligheterna. 





Från att som tioåring ansvara för hela sin familj, samtidigt som hennes närstående misshandlat henne fysiskt, har hon i flera år tvångsinternerats och flytt in i destruktivitet, för att till sist lyckas samla ihop sig själv och komma ut förlåtande på andra sidan.




Vad jag
tyckte om boken:





I boken Rövardotter har Jackie Ferm låtit oss komma henne nära. 


Hon låter
oss att ta del av hennes tragiska och hemska uppväxt som ingen människa borde
behöva uppleva, allra minst ett barn.





Jag började lyssna på denna bok under en morgonpromenad men kunde inte
sluta lyssna på den när jag kom innanför dörren igen. 


Under tiden som jag
lyssnade på boken och Ferms berättelse har jag suttit med en klump i magen samt
känt tårarna rinna längst kinderna.





Enda negativa jag har att skriva om när det kom till denna ljudbok är att
jag tyckte den kvinnliga uppläsarens röst kändes lite tråkig och hade gärna
sett att det skulle varit Jackie Ferm själv för att göra den ännu mer personlig
och känslomässig.







Jag rekommenderar denna bok till er som gillar självbiografier, är
nyfikna på Jackie Ferm, till er som har dömt henne efter alla ”dumma” påhitt i
Paradise Hotel och efteråt samtidigt som jag tycker att ni som jobbar med barn-
och ungdomar borde antingen läsa eller lyssna på den.

Kommentarer

  1. Är väldigt nyfiken på boken, så jag hoppas jag hinner med den alldeles snart.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar