Recension: Mörk Avsikt


Boktitel: Mörk Avsikt


Originaltitel: -


Författare: Elisabeth Akteus
Rex


Serie: 


Utgivningsdatum: 2014-06-16


Förlag: Hoi


Sidor: 382


Källa: Recensionsexemplar
från författaren i utbyte mot ärlig recension (tack så mycket!)


Köp
här: 
Adlibris|Bokus |CdOn


Betyg: 5 av 5


Genre: Spänningsroman





Handling:





En ung kvinna springer för sitt liv. Hon vet varför hon är
jagad. Hon har redan blivit varnad: där det tidigare fanns en hand finns nu
bara en sårig klump. Men hon kan inte leva som de vill. Hon måste fly.


Emelie Törnqvists liv är i kaos;
hennes syster Cecilia ligger i koma, hon har förlorat sitt jobb och de två män
hon träffat under en tid har upptäckt att de varit en del av en triangel och
ursinnigt lämnat henne. Dessutom har hon den kommande rättegången som kastar
sin skugga över henne.


Mitt i allt detta träffar Emelie
en ung kvinna som uppenbart är på flykt, och hon tar sig an henne trots
oklarheter kring situationen. Samtidigt börjar det hända obehagliga saker,
märkliga leveranser till dörren, en kuslig känsla av någons närvaro runt
hörnet.


Emelie balanserar till slut på
gränsen till vad hon klarar av och snart närmar sig den kritiska punkt då det
förflutna kommer ifatt och hotar att förgöra den bräckliga tillvaro hon byggt
upp.


Mörk avsikt är den sista och avslutande delen i Elisabeth Akteus Rex trilogi
om maktmissbruk.  Den handlar om fördomar, kulturella utmaningar och
hämnd, men också om vikten av att våga tro på förändring, att göra allt som
står i ens makt för att leva och framför allt att aldrig ge upp.





Vad
jag tyckte om boken:





Jag
har tidigare hyllat de två första böckerna i denna trilogi (Dold Agenda och
Naken Sanning). 
Efter
att jag läste ut Naken Sanning lämnades jag med ett beroende av att få veta om
hur det skulle gå och även på hur författaren hade valt att avsluta sista delen
i en spännande trilogi.





När
boken landade i min brevlåda valde jag först att läsa lite i den varje kväll
för att den inte skulle ta slut allt för snabbt men efter ett tag fastnade jag
helt och hållet i boken. Detta resulterade i att jag givetvis inte kunde lägga
ifrån mig den utan att ha fått svar på mina frågor.





Elisabeth
Akteus Rex lyckades väldigt bra att ge oss läsare ett slut som var värdigt och
spännande från början till slutet. Känslan som kom efter att ha läst ut den var
lite sorgsen då jag nu inte skulle få läsa mer om Emelie Törnqvist och de andra
karaktärerna. 
Samtidigt som den sorgsna känslan kom fram efter utläsningen
kände jag mig väldigt frågvis speciellt när det kom till huvudkaraktärens
förhållande till en viss person och även hur livet skulle komma att se ut efter
allt som hänt under trilogins gång.





Dessa
frågor är inget jag kommer att få svar på såvidare inte Rex bestämmer sig för
att utöka sin trilogi så att den blev längre eller kanske hade skrivit några så
kallade short stories utifrån de större karaktärernas perspektiv och hur de
levde nu.







Som
ni säkert har förstått så är jag verkligen förtjust i denna trilogi och med det
sagt så rekommenderar jag böckerna till alla som är sugna på att läsa lite spännande
böcker, nybörjare som avancerade spänningsromansläsare.

Kommentarer