onsdag 2 juli 2014

Recension: Naken Sanning


Boktitel:
Naken Sanning


Originaltitel:
-


Författare:
Elisabeth Akteus Rex


Serie:



Utgivningsdatum:
2013-09


Förlag:
Hoi
Förlag


Sidor:
374


Källa:
Recensionsexemplar från författaren (Tack så mycket!)


Köp
här:
Adlibris|Bokus |CdOn


Betyg:
5 av 5


Genre:
Spänningsroman









Handling:






Två
små barn försvinner spårlöst på väg hem från skolan och
Örebro, som just blivit sig likt igen efter serievåldtäktmannens
härjningar, hamnar åter i medias blickfång.

Emelie
Thörnqvist har flyttat tillbaka till stan och försöker återhämta
sig från de senaste månadernas kaos. Ett nytt jobb och två män
som hon inte kan välja mellan hjälper henne att förtränga två
kommande rättegångar som hon måste vittna i. Ganska snart inser
hon dock att allt inte står rätt till på den nya arbetsplatsen,
och en dag står dessutom hennes syster Cecilia plötsligt utanför
dörren, på flykt från sin egen man och den religiösa sekt de
tillhör.

Medan löpsedlarna undrar vad polisen gör för att
hitta de försvunna pojkarna trasslas Emelie in i en serie händelser
som tvingar henne att välja: ska hon stanna och slåss eller
fly?

Naken sanning, den fristående fortsättningen på Dold
agenda, handlar om maktmissbruk och om vad rädsla kan göra med en
människa. En otäck historia, men också en berättelse om hopp,
förlåtelse och mod.







Vad
jag tyckte om boken:






Naken
Sanning påbörjade jag direkt efter att ha läst ut Dold Agenda och
denna gången gick allt i ett.



Jag
ville inte lägga ifrån mig denna spännande bok och när jag läste
om Cecilia som till slut flydde från sin man slukade jag varenda
sida i hopp om att hon inte skulle bli hittad.


När
det kom till de försvunna pojkarna och vad som hände med dem under
bokens gång fick mig att känna mycket avsky utan att berätta allt
för mycket.







Språket
i boken är fortfarande bra och inte lika hårt som i Dold Agenda.


Naken
Sanning var verkligen beroendeframkallande då författaren lyckades
hålla mig fast, vissa stunder även hel spänd, från första sidan
till sista meningen i boken.


Efter
jag hade läst ut den la jag ifrån mig den och ville verkligen ha
den tredje delen som förhoppningsvis trillar in i brevlådan inom
kort så att jag kan få mer.






Personligen
tyckte jag att denna boken var bättre än Dold Agenda och trots att
detta är en fristående fortsättning så tycker jag att man måste
läsa Dold Agenda först för att kunna förstå vissa saker i boken.






Jag
rekommenderar denna verkligen och hoppas att om ni inte har läst
något av denna fantastiska författaren så kommer ni att göra det.











1 kommentar:

  1. Detta är en författare som jag inte hört talas om. Tack för tipset!

    SvaraRadera