Gårdagens föreläsning

Igår hade vi en föreläsning som hette "Författaren och läsaren i teori och verklighet" och den var intressant. Inför föreläsningen hade vi läst ett kapitel som hette "Läsarorienterade teorier" i Paul Tenngarts bok "Litteraturteori".

Det var intressant och allt föll på plats när vi satt på föreläsningen tyckte jag.





Litteraturteori var dock inte den enda boken vi hade läst i inför gårdagens föreläsning utan vi hade även läst boken Snöret, fågeln och jag av Ellen Karlsson.










Detta resulterade i att sista biten av föreläsning handlade om den boken och mycket intressanta saker togs upp.


Vi tittade på följande förhållande: 





Författare - Implicit författare - Text - Implicit läsare - Läsare





Vi fick fram rätt mycket när det kom till den implicita läsaren men även lite med texten och kom fram till att förväntningshorisonten besvarades.





Är det någon av er som läst Snöret, fågeln och jag och vad tyckte ni i så fall om den?


Jag personligen tyckte den var fint skriven och kunde känna igen mig lite i Selma när jag var i den åldern.







Kommentarer