måndag 9 december 2013

Recension: Nikkis dagbok

Dork Diaries: Tales from a Not-So-Fabulous Life (Dork Diaries, #1)Titel: Nikkis dagbok: Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv

Författare: Rachel Renée Russell

Serie: Dork Diaries #1

Sidantal: 282

Utgivningsår: 2013 (e-bok)

Min kopia: Recensionsex

Betyg: 4 av 5

Förlag: Modernista (tack så mycket!)

Köp här: Bokii |



Om boken:


Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv får vi följa fjortonåriga Nikki Maxwell som i sin dagbok skildrar sitt liv med alla dess utmaningar.

Vi får veta hur det är när hon flyttar till en snobbig ny skola, för en storslagen kamp med sin mamma om att få en iPhone, om hennes entusiasm för teckning och konst, och om hennes hatkärlek till den nya skolans drottning, en tjej vid namn MacKenzie som blir Nikkis rival i skolans konsttävling.

Nikki skriver och ritar i sin dagbok om sina vänner, förälskelser, om sin familj och om att vara populär eller inte i skolan. Boken är rikt illustrerad med teckningar och seriestrippar. En given hit för tjejer från 9 år och uppåt.


Så här tyckte jag:



Detta är första delen i en serie om en nördig tjej som skriver om sin vardag i sin dagbok.

Nikkis dagbok är lik Jeff Kinneys böcker Diary of a Wimpy Kid tycker jag som jag gillar i alla fall första boken som är den enda jag har läst än så länge.

Båda är humoristiska och perfekta för barn som inte är riktigt redo för att läsa serien Berts dagbok eller kanske inte har kommit i kontakt med Meg Cabots serie En prinsessas dagbok.



Trots att jag snart fyller 25 (i januari) tyckte jag denna var rolig och kunde komma på mig med att skratta lite åt den och det bästa med boken måste vara teckningarna och seriestripparna.

En del tycker kanske att Nikki är en gnällig tjej som kan upplevas bortskämd och ja, jag kan hålla med om att hon är gnällig men bortskämd är hon ju inte direkt skulle jag påstå.

Det faktum med att Nikki är en gnällig tjej tycker jag bara gör boken mer verklig för vilken tjej på 14 år gnäller inte om saker och tycker allt är andras fel eller att det är pinsamt att åka i en ful bil?



Att boken ska vara en given hit för tjejer från 9 år och uppåt känns som det kan stämma bra in speciellt då många tjejer i dem åldrarna kan känna igen sig i vissa händelser eller hur det är att inte vara bland de populära.





Jag rekommenderar boken till tjejer i åldern 9 år och uppåt samt till oss äldre som uppskattade Diary of a Wimpy Kid (Gregs Bravader på svenska) eller vill ha en lättläst bok som går snabbt att läsa ut.








 photo lexilaser-1.png

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar