torsdag 12 december 2013

Recension: Den lilla boksnapparen

Den lilla boksnapparen : En godnattsagaTitel: Den lilla boksnapparen

Författare: Helen Docherty

Serie: -

Sidantal: 32

Utgivningsår: 2013

Min kopia: Recensionsex

Betyg: 5 av 5

Förlag: Alfabeta (Tack så mycket!)

Köp här: Adlibris | BokiaBokus | Cdon



Om boken:



En fin, rimmad, godnattsaga - en hyllning till högläsningen och den gemenskap den skapar. Varje kväll läser djuren i skogen godnattsagor för sina ungar. Men så en dag börjar böckerna försvinna, en efter en. Det måste vara boktjuvar i farten. Men vilka är de? Kaninen Elina bestämmer sig för att lösa mysteriet. Hon riggar en fälla av böcker och till slut står hon öga mot öga med tjuven.



Mitt tycke:



Normalt sätt brukar vi inte läsa bilderböcker längre men ikväll ville prinsen jag skulle läsa denna för den verka mysig och var ett bra avslut på vår mysiga kväll.



Boken var mysig och var en bra högläsningsbok tyckte jag.

Något som berörde mig mycket var anledningen till varför den lilla boksnapparen tog böcker som man får reda på när Elina står öga mot öga mot denna söta lilla varelsen. 

Nedanför kan ni läsa anledningen som boksnapparen uppgav:

"Att det är fel, det vet jag väl, men ingen läser för mig var kväll!".



Allt den lilla boksnapparen ville var att ha någon som läste böcker för hen men det verkar inte finnas några föräldrar som gör det.

Detta tar emot lite då jag vet att många barn där ute vill gärna ha den mysiga stunden när man ligger och läser godnattsagor men föräldrarna kanske inte orkar eller inte engagerar sig. 

Vad jag har upplevt när jag har läst för min bonusson är att han tar in varje ord man läser och man kan se hur han njuter av att få lyssna på böckerna han vill man ska läsa. 



Att läsa sagor för ett barn är något av det bästa jag vet och även om man känner sig trött så kan man väl försöka någon gång då och då att läsa en tunn bilderbok när man lägger barnet istället för att bara ligga där. 

Det är mysigt för både dig som vuxen och för barnet:)



Jag rekommenderar denna bilderboken till alla föräldrar med småbarn oavsett ålder eller i alla fall upp till 5-6 års åldern då den med sina rim, fina illustrationer och sagan i sig är fin:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar