Recension: Insurgent

InsurgentTitel: Insurgent

Författare: Veronica Roth

Serie: Divergent #2

Sidantal: 379

Utgivningsår: 2013 (e-bok)

Min kopia: Fått som recensionsex i utbyte mot en ärlig recension

Betyg: 4,5 av 5

Förlag: Modernista

Köp här: AdLibris | Bokii



Om boken:



Ett enda val kan förändra dig eller förgöra dig. Men varje val har konsekvenser, och när oroligheter väller upp i falangerna omkring henne måste Tris Prior fortsätta att försöka rädda dem hon älskar - och sig själv - samtidigt som hon brottas med svåra frågor om sorg och förlåtelse, identitet och lojalitet, politik och kärlek.



Tris initiationsdag borde ha varit en dag fylld av firande och segeryra tillsammans med hennes valda falang. I stället slutade dagen i outsägliga fasor. Nu rasar krig, och konflikterna mellan falangerna och deras ideologier växer. Och i krigstider måste man välja sida, hemligheter kommer i ljuset, och de val som måste göras blir ännu större och mer oåterkalleliga.


Tris har förändrats, dels genom sin beslut, men också av på grund av nya upptäckter och skiftande relationer. Nu måste hon omfamna sin divergens fullt ut, oavsett vilka risker det innebär.



Så här tyckte jag:


Detta är andra delen i bokserien Divergent som jag påbörjade nästan direkt efter att ha läst ut första boken.

Denna del är nästan lika bra som den första och jag tyckte denna innehöll lite mer spänning.

Boken tog inte lång tid att läsa ut då jag verkligen inte ville lägga ifrån mig den innan jag visste hur den skulle sluta.



Insurgent börjar där Divergent slutar vilket är väldigt bra då det annars hade kunnat bli ett litet hopp som jag säkerligen hade kunnat störa mig på som jag gör i vissa fortsättningar på böcker jag gillar.

Precis som i första löper boken i en spännande fart framåt med alla händelser och bäst av allt skulle jag nog påstå är att jag inte upplevde boken som en förutsägande bok.

Under bokens gång kunde jag komma på mig själv med att sitta med en grop i halsen vid vissa händelser som var extra spännande vilket gjorde den beroendeframkallande.



Jag ser så framemot att läsa Allegiant dock kommer den först hösten 2014 på svenska så jag är lite i valet och kvalet om jag ska läsa den på engelska eller inte. *hjälp*




Detta är en riktig bra ungdomsbok och några punkter jag tycker som visar att den är ungdomsbok är följande:




  • Huvudpersonens ålder 

  • Uppror (behöver nog inte kommentera något här)

  • Kärlek (mer förstärkt i denna delen än i första och även sätts kärlek på prov)

  • Vänskap 

  • Våld, mobbning (framförallt våld)



Läs den säger jag bara!


Ett stort tack till Modernista för ett väldigt uppskattat rec-ex :)

Kommentarer

  1. Jag älskar de här böckerna med! Helt suveräna! Längtar lite tills del 3 kommer!
    Kram Cissi

    SvaraRadera

Skicka en kommentar