söndag 17 november 2013

Recension: Divergent

Divergent (e-bok)Titel: Divergent

Författare: Veronica Roth

Serie: Divergent #1

Sidantal: 405

Utgivningsår: 2012 (e-bok)

Min kopia: Fått som recensionsex i utbyte mot en ärlig recension

Betyg: 5 av 5

Förlag: Modernista

Köp här: AdLibrisBokii



Om boken:



I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärliga,De osjälviskaDe tappraDe fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är.

Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.

Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först.



Så här tyckte jag:


Detta är första delen i en väldigt bra serie som jag har väntat med att läsa på grund av att jag har haft väldigt stora förväntningar efter alla hyllade recensioner.

Nu har det var tyst om den så jag passade på att läsa den för några dagar sedan och mina förväntningar blev besvarade.



Handlingen i boken gjorde mig otroligt intresserad och det faktum att den var spännande gjorde att jag näst in till fick en beroende känsla.

När det kommer till språket i boken har jag inga invändningar och skulle tro att den är översatt rätt så bra från originalspråket som givetvis är engelska.



Det som gjorde mig intresserad av boken mest var att läsa om intieringsfasen hos De tappra och givetvis hemligheten hon har.

Jag gillade även att läsa om Tris och Fours utvecklande under bokens gång.



Detta är en riktig bra ungdomsbok och några punkter jag tycker som visar att den är ungdomsbok är följande:




  • Huvudpersonens ålder 

  • Uppror (Tris väljer en annan falang än den hennes föräldrar är med i)

  • Kärlek

  • Vänskap

  • Våld, mobbning



Ser fram emot att se filmen när den kommer:)




Jag rekommendera boken till alla som är sugna på något spännande och bra för ni lär högst troligen inte bli besvikna.


Ett stort tack till Modernista för ett väldigt uppskattat rec-ex :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar