Landet runt - Bloggathon

blogathonJag bor i Landskrona och här har det fötts/växt upp några enstaka författare samtidigt som det har bott en väldigt känd författare här.



Den väldigt kända författaren som bodde här och har satt sina spår i min hemstad är ju ingen mindre än Selma Lagerlöf.

Selma Lagerlöf bodde här i cirka tolv år (1885-1897) och hon jobbade som lärare på en flickskola från 85 till 95 som ska ha hetat Elementarskolan och sade sedan upp sig för att leva på sitt författarskap.



Hennes författarskap började i Landskrona och hennes debutroman var Gösta Berlings saga som kom ut 1891 efter att hon hade vunnit en tävling i en tidning där den publicerades i.



Totalt skrev Lagerlöf tre böcker under sina år här i Landskrona och det var hennes debutromanen Gösta Berlings saga, novellsamlingen Osynliga länkar och romanen Antikrist mirakler.



Selma Lagerlöf lever kvar här i Landskrona då vi har Selma Lagerlöfgymnasiet, Selma Lagerlöfs förskola som öppna nu i höst och dessutom har vi en staty av Lagerlöf som är 165 cm lång.





Det finns säkert något jag har glömt och det ber jag om ursäkt för men det får vara missat.



Övriga författare som har fötts i Landskrona:



Jesper Svenbro, Torsten Bengtsson, Jonas Bergh och Karin Lentz.








Statyn på Lagerlöf :)


Detta inlägg är en del i Bokbloggarnas Landet runt-bloggathon, de som deltar är:




Kommentarer

  1. Tänk det hade jag ingen aning om! Hon är ju så starkt förknippad med Värmland att man tror hon bodde där hela sitt liv. Tack för inlägget, intressant.

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa om just den delen av Selmas liv, man hör mest bara om Värmland annars. Tack för ditt inlägg!

    SvaraRadera
  3. Jag skriver också lite om Selma i mitt inlägg, så fint att tänka på att hon inspirerats av och spelat roll för flera bygder!

    SvaraRadera
  4. Älskar statyer av litterära personligheter! Visste faktiskt inte att Selma Lagerlöf bott i Landskrona. Tack för inlägget! :)

    SvaraRadera
  5. Spännande inlägg om Selma Lagerlöf, en av mina stora favoritförfattare. Karin Lentz känner jag personligen, en underbar människa. Ska träffa henne nästa vecka och äta gåsmiddag tillsammans med henne. Vad härligt att du skrev om henne här på din blogg.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  6. Fin staty! Älskar statyer, den i Karlshamn (är det väl?) av Kristina från Duvemåla och Karl-Oskar är i samma stil och väldigt vacker. Visste faktiskt inte om Selmas koppling till Landskrona. Själv skrev jag om Lund - såklart :) /Kriss

    SvaraRadera
  7. Selma har en speciell plats i mitt hjärta...inte för att jag har mer än gluttat på hennes litteratur utan för att jag fick agera Selma under närmsta skolans Nobelfest. Eftersom jag är bibliotekarie tyckte lärarna att jag passade extra bra. Jag fick dela ut litteraturpriset till en elev som lyckats extra bra med läsningen. Blir du nyfiken finns bilder här: http://bibblabloggen.blogspot.se/2011/12/selma-lagerlof-pa-nobelfesten-i-edsbyn.html

    SvaraRadera
  8. Landskrona och Lagerlöf var en kombination som jag inte hade koll på, tack för upplysningen! :)

    SvaraRadera
  9. Kul att lära sig något nytt! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar