Recension: Igelkottens elegans

Igelkottens elegansTitel: Igelkottens elegans

Författare: Muriel Barbery

Serie: -

Sidantal: 

Utgivningsår: 2013 (e-bok)

Min kopia: Fått som recensionsex i utbyte mot en ärlig recension

Betyg: 4 av 5

Förlag: Sekwa

Köp här: E-bok alternativ ljudbok



Om boken:



Renée Michel är portvakt i en ståtlig fastighet i Paris finare kvarter. Hon är en självlärd älskare av konst, musik, filosofi och litteratur. Hon lever sitt liv diskret bakom en övertygande schablonbild av den vresiga och obildade portvakten med få intressen utöver katten och skräniga teveprogram.
Tolvåriga Paloma Josse bor med sin familj i en paradvåning i samma hus. Hon är brådmogen, överbegåvad och försöker förgäves bete sig som sina jämnåriga. Hon tycker livet är absurt, känner sig oälskad och har bestämt sig för att begå självmord på sin trettonårsdag.
Renée och Palomas vägar korsas när den japanske affärsmannen Kakuro Ozu flyttar in.



Så här tyckte jag:



Detta är inget jag vanligtvis brukar läsa då den skiljer sig en hel del.

Överraskad blev jag när jag kom på mig själv med att gilla den på grund av att den var olik det jag brukar läsa och även att jag tyckte det var en fin berättelse.



Det negativa med boken var att de första kapitlen kändes halvt sega vilket normalt sätt brukar göra att jag gärna lägger ifrån mig boken/läsplattan för att sedan inte ta upp den på ett bra tag dock fortsatte jag kämpa med den och det är jag glad för då den blev bättre.



Att boken finns som film har jag på någon vänster lyckats missa och ska försöka se om jag hittar filmen då jag brukar gilla att se filmer som är baserade på böcker:)



Jag rekommendera boken till de som gillar denna typen av böcker och även till de som är lite osäkra som jag var till en början.

Boken läses bäst när suget och nyfikenheten är som mest och inte känns som ett tvång då den kan upplevas som en dålig bok utan en rättvis bedömning.



Ett stort tack till Sekwa och Bokii för att ni gav mig chansen till att läsa denna berättelsen som jag upplevde som fin och bra:)





Kommentarer