söndag 6 oktober 2013

Fått från en kursare.


Vi hade två former på vår första examination på första delkursen och det bestod av ett paper och att vi sedan skulle göra en kamratgranskning. 


Jag valde att skriva om "Aggression och dyrkan – boken som ideologisk och estetisk symbol." med en fokus på bokbål då det intresserar mig mycket.





Då jag har varit orolig för om det var lite för mycket egna tankar och reflektioner så blev jag oerhört glad för denna kamratgranskningen som ni kan läsa här nedanför:





Hej 


Jag tycker att ditt personliga tilltal med både egna tankar och reflektioner gör det lätt för mig som läsare att förstå din text.





Boken som symbol för makt är intressant. Jag läste i kurslitteraturen om Saladins krigsbyte från fälttågen mot väst som bl.a. bestod av en enorm mängd böcker.  Böckerna tillskrevs så stort värde att man valde att ta med sig böckerna hem som krigsbyte.





Att det skakar om och berör när böcker konfiskeras eller förstörs tycker jag att du visar många bra exempel på.


Citatet du har valt att infoga tycker jag funkar bra i förhållande till din text. Jag blir lite nyfiken på Rebecca Knuth, som var okänd för mig. Jag ska leta på bibblan och se om jag kan hitta några av hennes böcker.





När jag läste dina tankar om de tyska bokbålen slog det mig att jag sett just denna händelse skildras i flertalet populärkulturella sammanhang. Till exempel i en av Indiana Jones filmerna (Indiana Jones och det sista korståget) och i Markus Zusaks bok Boktjuven från 2008. En händelse som verkligen gått till historien…





Med bl.a. ett exempel från 2006 visar du att den symboliska bokbränningen fortfarande anses vara en provocerande handling och som i detta fall resulterade i en fällande dom.





Bok/iPad-bränning ur ett miljöperspektiv var en intressant tanke som jag själv inte funderat så mycket över tidigare.





Dina referenser och noter känns välarbetade.


Bra jobbat.





Dock har inte detta så mycket med bokbloggning att göra men ville ändå dela med mig av detta :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar