söndag 22 september 2013

Vem är Zlatan egentligen?








Den norska bokbloggaren “Flukten fra virkeligheten” har varje söndag en rolig liten utmaning där man ska skriva ner en liten smakbit av boken man läser för tillfället så att man kan tipsa andra om olika böcker.






Här kommer mitt bidrag till denna söndagen:









"I Rosengård hade vi olika gårdar och ingen gård var sämre än


den andra, jo den som kallades zigenargården hade låg status. Men


det var inte så att alla albaner eller turkar höll till på ett ställe. Det


var gården som räknades, inte det land dina föräldrar kom ifrån. Men


man höll sig på sin gård, och gården vid mamma hette Törnrosen.


Den hade en gunga, en lekplats, en flaggstång och så en fotbollsplan


där vi lirade varje dag. Ibland fick jag inte vara med. Jag var för liten.


Då tände jag på en sekund." s. 86


Kan tillägga att boken har stått ett bra tag i bokhyllan och var påbörjad

men inte utläst men nu i kursen Barnlitteratur ingick den i kurslitteraturen.

Boken ska vara utläst på onsdag och då föreläsningen handlar om

Barnlitteraturens gränser :)





13 kommentarer:

  1. En kompis till mig tycker absolut att jag ska läsa den här boken men jag vägrar i sten helt enkelt därför att det inte finns någonting med Zlatan som jag gillar, bortsett från att han är ganska bra på att spela fotboll :-)

    SvaraRadera
  2. Tusen takk for smakebiten og påminnelse om denne boken! Denne er jeg spent på.

    SvaraRadera
  3. Är inte så intresserad av idrottsmännens memoarer, ärligt talat. Men jag kan ha fel.

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte den här boken var alldeles fantastik. Men barnlitteratur?

    SvaraRadera
  5. Barnlitteratur? Jag läste boken i somras och gillade den inte. Recension kommer till veckan:-)

    SvaraRadera
  6. Tack för smakebiten! Jag är väldigt dålig på att läsa biografier, så denna har jag inte läst.

    SvaraRadera
  7. Jag är inte särskilt intresserad av fotboll och ännu mindre intresserad av Zlatan, så jag är inte så sugen på den här. Men jag har läst en annan bok av David Lagercrantz och han skriver ju rätt bra :)

    SvaraRadera
  8. Denne boken har jeg hørt om, virker som en historie det er verdt å få med seg :)

    SvaraRadera
  9. Hur får de ihop denna bok med barnletteratur? Eller menas det liksom att han skildrar sin barndom? Så är det säkert.

    SvaraRadera
  10. Jeg er ikke flink til å lese biografier selv om jeg har klart å plukke opp et par underveis. Fotball og meg er hvert fall ikke venner, så denne blir nok ikke lest :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  11. Den har jeg lest og skrevet om. Litt av et liv han har hatt. Ikke rart han er tøff på fotballbanen. Selv om jeg ikke er så veldig fotballinteressert synes jeg det var interessant å lese hvor tøft det er for proffene. Jeg angrer ikke at jeg kjøpte og leste den.

    SvaraRadera
  12. Populær bok dette!:) Men jeg kommer nok ikke til å lese den siden jeg er så lite interessert i sports biografier, så denne holder jeg meg unna:) Takk for smakebiten! Ha en videre fin mandag!:)

    SvaraRadera
  13. Tyckte den va jättebra faktiskt!
    Kram Cissi

    SvaraRadera