tisdag 17 september 2013

Varning för gråtande

Titel: Min mormor hälsar och säger förlåt

Författare: Fredrik Backman

Serie: -

Sidantal: 399 (e-bok)

Utgivningsår: 2013

Min kopia: Rec-ex från förlaget i utbyte mot en ärlig recension

Betyg: 5+ av 5

Förlag: Forum (tack så mycket)

Köp här: Adlibris | Bokia | Bokus | Cdon



Om boken:






Elsa är sju år gammal och rätt störig. Eller hon uppfattas i alla fall så eftersom hon inte är helt blåst i skallen och den gällande samhällsnormen är ju att sjuåringar ska vara det. 


Mormor är hennes bästa vän. Hennes enda, faktiskt. Mormor brukade vara ett geni och jobba som kirurg, men nu kör hon bil utan körkort och står på balkongen med öppen morgonrock och skjuter på oanmälda besökare med paintballgevär.



Folk säger att hon är annorlunda. Galen. Men mormor har ett hemligt språk och ett eget kungarike, "Miamas", och där är allt annorlunda. Det är dit mormor tar med Elsa när Elsas föräldrar skiljer sig och när Elsa blir slagen i skolan för att hon inte är som alla andra sjuåringar. Miamas är deras frizon, tills mormor en dag blir sjuk och får veta att hon är döende.



Som ett sista äventyr ger hon då Elsa en serie brev, där mormor ber sina grannar om ursäkt. De leder Elsa till en trappuppgång fylld av militanta bostadsrättsivrare, fanatiska kaffedrickare, kamphundar, monster, fyllon och helt vanliga kärringar. Men de blir också upptakten på en historia där ett barn försöker lära sig acceptera att alla man älskar ska dö, och där hon bit för bit får veta sanningen om både kungariket Miamas och sin mormor.



Vad jag tycker:



Detta är en fantastisk rörande och känslosam bok om ett barnbarn och hennes mormor som även är hennes bästa vän.

Ännu en gång har Backman lyckats precis som han gjorde med hans andra bok En man som heter Ove.



Vi får möta en helt galen mormor som man aldrig har stött på tidigare varken i böckernas värld eller i verklighet och visst hade det inte varit helt fel att ha denna mormodern i sitt liv fast kanske med lite mindre galenskaper.

Förhållandet mellan Elsa och hennes mormor är ett förhållande som många säkerligen vill ha med sin mormor och under min barndom skulle jag nog våga påstå att min mormor var min bästa vän.



Språket är bra skrivet och verkligen gjort det hela trovärdigt precis som att boken skulle vara en form av biografi från någons liv.

Mormodern är verkligen usel på att skriva och skriver fel vilket inte bara nämns i boken utan vi får faktiskt ta del av det speciellt när det kommer till breven som Elsa ska ge till deras grannar.

För att vara nästan åtta år är Elsa riktigt smart och kollar upp vad olika saker betyder som inte vet genom att använda sig av Wikipedia sen efter hon har gjort det kan hon använda orden i korrekta meningar.



Jag har valt att döpa rubriken till "Varning för gråtande" då jag har nog inte riktigt gråtit så mycket till en bok i år som jag gjort när det kommer till denna fantastiska bok speciellt när man får ta del av innehållet i sista brevet.

Tårarna bara rann så F trodde något hade hänt mig för att jag kunde knappt sluta.



Gillade du En man som heter Ove kommer du garanterat att gilla denna (jag föredrar nog faktiskt denna framför Ove) och har du inte tidigare läst något av Backman tycker jag verkligen att du ska göra det för du kommer definitivt inte bli besviken.



Favoritcitat från boken:



"- En miljon himla böcker och inte en enda Harry Potter.

Och dig låter de laga folk som är trasiga i huvudet alltså?

Sjuuukt, muttrar hon." s.186



"- Hon ville ta med mig, älskling, Många gånger.

Men jag ville inte åka.

-Varför inte?

-Jag blev äldre. Jag blev tonåring. Jag var arg.

Och jag ville inte att min mamma skulle berätta

sagor över telefon längre, jag ville ha henne här.

Jag ville ha henne i verkligheten." s. 252



Om Fredrik Backman:



FREDRIK BACKMANS debutroman En man som heter Ove har sålts i mer än 300 000 exemplar, fler än 20 länder har förvärvat rättigheterna och boken är klar för svensk filmatisering. Min mormor hälsar och säger förlåt är redan såld till Tyskland, Italien och Storbritannien. Fredrik är född 1981 i Helsingborg och bor i Solna med fru och barn. Hans kultförklarade blogg på Cafe.se följs av 50 000 läsare varje vecka. Inlägget "Personligt meddelande till ganska stressad blond kvinna i grön Volkswagen Golf" från sommaren 2011 har lästs av 500 000 personer och slog svenskt rekord i antal delningar på Facebook.

















1 kommentar: