Min torsdag

Idag var det dags för första föreläsningen i Barnlitteraturen: Barnlitteratur och Barnkultur i Sverige men då den började först kvart över tre passade jag på att träffa en kompis i stan.

Vi tog en liten shoppingrunda och avslutade med ett besök på China Palace för lite lunch som inte satt helt fel om man säger så.







Efter lunchen sa vi hej då och jag begav mig in till Lund för att gå på föreläsning.


Det var en intressant föreläsning och jag ser fram emot morgondagens föreläsning som är en fortsättning på dagens och heter Barnlitteraturen på bokmarknaden.






På bilden ovanför är anteckning från första timmen och vi gick igenom en del av SBI's bokprovning men även lite på tre årtal under 1900-talet som var viktig för svensk barnlitteratur.





1945 - Pippi Långstrump släpps och det blev debatt om huruvida det var bra eller dåligt med en bok innehållande en flicka som gör en revolt mot samhället och inte betedde sig som en flicka då skulle bete sig.


1963 - Lennart Hellsings bok Tankar om barnlitteraturen utgavs


1970 - Efter Hellsings bok började man ta Barnlitteraturen på allvar och man kunde nu börja läsa det på universitetet.





Hur har er torsdag varit?

Kommentarer