onsdag 28 augusti 2013

Inga barn som föds nästa år?







Serie: -


Genre: Skräck, Dystopia 


Publicerad: Augusti 2013




Sidor:  205




Förlag: Kalla Kulor










Min kopia: Rec-ex för medverkan i Street team




Betyg: 5 av 5

Utläst: 28 augusti 2013

Köp boken här: AdLibris | Bokia | Bokus | CDON




Om boken:



Vad händer när barnen som föds inte är vanliga barn?



"Jag har dödat ett barn.

Det är vad de säger till mig här på polisstationen, i förhörsrummet.

Inombords skriker jag.

- Det var inget barn jag dödade. Det var något helt annat. Kan ni inte se det?"



Året är 2014 och inga barn föds längre. Världen är i chock, lamslagen över vad som sker. Efter några år börjar kvinnorna plötsligt bli gravida igen, men de nya barnen är inte som barn brukade vara. De leker inte, de iakttar i stilla tysthet. 

Mot sin vilja blir Rakel involverad när hon råkar döda ett barn. Hon är en av de första som inser att den nya människan är ett hot mot mänsklighetens hela existens. 

Fler och fler nya barn föds och de har en snabbare utvecklingstakt än vanliga människor. En brutal incident på Rakels arbetsplats ställer hennes tillvaro på ända. Rakel flyr, bort från ångest och sviken kärlek. Men i jakten på tröst i tillfälliga förbindelser och berusning händer det som verkligen inte får hända ...

(AdLibris)



Mitt omdöme:



Detta var en otroligt bra, känslosam och spännande med en släng av skräck i sig.

Boken hade jag mycket väl lätt kunnat läsa ut direkt när jag fick hem den men ville inte att den skulle ta slut så snabbt så resultatet blev att jag läste lite i den varje kväll innan läggdags.



Gentemot vad jag brukar läsa så är detta en skillnad men jag älskar boken rent ut sagt och den är verkligen en av de bästa böckerna som jag läst i år och även på länge då den innehåller allt jag gillar det vill säga skräck och dystopi blandat med spänning.



Bästa med boken är förutom blandningen är att den trots med sina korta kapitlen och enbart 205 sidor gjorde en beroende och med tanke på hur boken slutar hoppas jag innerligt på att det kommer att komma en till bok eller kanske i alla fall en short story så man kan få reda på vad som händer sen.



En annan tanke som slog mig var att denna bok hade jag gärna sett som film också just på grund av själva spänning för det var länge sen jag såg en film med denna spänning, speciellt en svensk film, eller vad tycker ni om denna idén?



Grattis Boel Bermann till en fantastisk bra debutbok och jag hoppas på att det kommer fler böcker av dig i samma anda som denna plus även något som gör att vi får reda på vad som hände sen för cliffhangern är riktigt bra och man blir ju verkligen nyfiken.



Jag rekommenderar boken till alla som gillar denna typen av bok men även till er som kanske inte tidigare har läst på grund av osäkerhet för ni kommer inte bli besvikna tror jag.



Boktrailer:









Andra bloggare om boken:



Schitzo-Cookie, Foliehatt på, LitteraturMagazinet (länkar till fler kommer sen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar