lördag 17 augusti 2013

En OBEHAGLIG sanning

Saltad nota. Om matfusket - från gatukök till gourmetkrog (inbunden)



I denna bok avslöjar författaren matfusket på kaféer, snabbmatställen till lyxiga restauranger.

Man får bland annat ta del av kapitlen som heter till exempel Pizza Imitazione, Större än McDonald's, Menyguide, E-nummerguide och Tio tips till en kroggäst.



I kapitlet Pizza Imitazione kan man läsa lite om att pizzan från början var en urtyp för gatumat och att i Neapel, Italien, under mitten av 1700-talet fanns det mer än 80 pizzerior.

Så som jag förstod det så hade pizzan här i Sverige sitt stora genombrott först på slutet av 60-talet.



Något som chockade mig lite när jag läste var att köttet hos Jensen's Böfhus tillagas i något som heter bandgrill och är perfekt för den okunnige personalen då du kan på denna grilla ställa in automatiskt om ens gäst vill ha sitt kött "well done", "medium" eller "rare".

Min stora fråga är nu om hur många av deras anställda som egentligen har en så kallad rätt utbildning eller ska man inte behöva ha någon form av kulinarisk utbildning för att jobba som kock/kockerska.



Som jag nämnde så heter ett av kapitlen Menyguide där man kan läsa vilka ingredienser som används för de olika rätter som man kan få hos bland andra 7-Eleven, Burger King, Ikea, Jensen's Böfhus, Max, Mc Donald's och Subway med flera.

Att få reda på de olika ingredienserna är bra kan jag tycka då man borde ha koll på vad det är man utsätter sin kropp för sen kan det kanske skrämma en lite av att se det svart på vitt.



Saltad Notad är en bok som fick mig att tänka på vad det egentligen finns i maten som man sätter i sig och hur bra är maten egentligen vi äter.

Något som jag verkligen gillade med boken förutom synen på mat är att Mats-Eric Nilsson har blandat in historia under varje kapitel då det gör hela boken lite mer intressant.



Boken rekommenderar jag till alla och speciellt till barnfamiljer där ute då det är bra att ha koll på vad det är du som förälder ger ditt/dina barn för mat.



Betyg: 5 av 5



Tack Ordfront för detta recensionsexemplar som fick mig att tänka.



Finns att köpa hos: AdLibris | Bokia | Bokus | CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar