Recension: En man som heter Ove


 


Genre: Humor och Feel-good. 



Publicerad: 27 augusti 2012



Sidor:  351





Förlag: Forum





Hemsidor: Fredrik Backman |


                En man som heter Ove på Goodreads





Min kopia: Kindle





Betyg: 5+ av 5 möjliga





Om boken:





Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom "bitter" och "grannarnas skräck". 


Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt!





Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller "den där statskuppen", som Ove själv bara minns den.





Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en novemberdag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten att backa med släp. Som kommer förändra en man och en bostadsrättsförening i grunden. 





Mina åsikter:





Detta var en bok som jag verkligen gillade och ångrar inte för en sekund att jag valde läsa den.


Boken går snabbt att läsa ut men jag valde att dra ut på det och läsa lite i taget för att denna läsupplevelsen inte skulle ta slut allt för snabbt.





En man som heter Ove är en humoristisk roman samtidigt som den är sorgsen i mellan åt.


Många skratt kom under tiden jag läste den högt för fästmannen och även för mig själv samtidigt


kunde inte tårarna hålla sig bort helt och hållet från min sida.





Jag tycker att Backman har gjort ett riktigt bra jobb med denna roman och verkligen


har gjort en succé med sin allra första bok.





Första gången jag blev nyfiken på att läsa den var jag rädd att den inte skulle vara lika bra som många bokbloggare har skrivit att den var och att jag hade byggt upp för höga förväntningar.


Denna rädslan visade sig vara väldigt onödig då den levde upp till mina förväntningar om inte lite mer och bara det faktum att den gjorde min fästman intresserad så är det ett tecken på hur bra den är.





Jag rekommendera alla denna boken och har du inte hört talas om den tidigare så tycker jag du ska försöka få tag i boken och läsa ut den för ingen kommer bli besviken skulle jag tippa på.





Köp boken här:











Kommentarer

  1. Jag är jätte sugen på att läsa den här boken, ska bara ha tid till att göra det. Den verkar riktigt bra och jag gillar även titeln på boken ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta dig tiden den är riktigt bra:)

      Radera

Skicka en kommentar